Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.8.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: 9 Dinge, die man gewöhnlich anders im Urlaub macht/9 rzeczy, które zwykle robi się inaczej podczas urlopu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1/B1+
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat różnic pomiędzy funkcjonowaniem w czasie urlopu a życiem codziennym.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady zmiany zachowań podczas urlopu;
wyjaśnia, jakie kryteria bierze pod uwagę wybierając ofertę wakacyjną;
opisuje swój idealny urlop.
Cele motywacyjne:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
praktyczna: dyskusja dydaktyczna, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: prezentacja multimedialna,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel przeprowadza wśród uczniów szybką ankietę, uczniowie mają odpowiedzieć na pytanie Was ist dir am wichtigsten im Urlaub/in den Ferien?. Następnie nauczyciel przedstawia wyniki i krótko je podsumowuje. Inicjuje także rozmowę na temat, jakie inne kryteria oprócz wymienionych mogłyby mieć znaczenie podczas wyboru oferty wakacyjnej.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu źródłowego „Mein perfekter Urlaub” – wypowiedziami dwóch osób na temat idealnego wypoczynku. W razie potrzeby uczniowie korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel weryfikuje ogólne zrozumienie tekstu poprzez zadanie kilku ogólnych pytań dotyczących tekstu np. Welche Urlaubserwartungen haben die Personen?/Was ist diesen Personen wichtig im Urlaub? itp.
Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, do którego bohatera tekstu odnoszą się poszczególne wypowiedzi, dopasowują ofertę wakacyjną do osób wypowiadających się w tekście.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat preferencji wakacyjnych uczniów i prosi ich o ustne uzasadnienie wyboru jednej z ofert wakacyjnych (Übung 4 w części Przeczytaj).
W kolejnej części lekcji uczniowie zapoznają się z multimedium (prezentacja multimedialna) 9 Dinge, die man gewöhnlich anders im Urlaub macht. Zanim to nastąpi nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was machst du im Urlaub anders als gewöhnlich? i prosi wybranego ucznia o zapisanie odpowiedzi na to pytanie w górnej części czystej kartki oraz zawinięcie jej tak, aby kolejny uczeń nie widział odpowiedzi. Uczniowie przekazują sobie kartkę, dopisując własne odpowiedzi na pytanie nauczyciela i zawijając ją. Na koniec jeden uczeń rozwija kartkę i odczytuje wszystkie odpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, np. Drei Personen schlafen länger. Vier Personen essen Eis.
Uczniowie oglądają prezentację multimedium i słuchają zawartych w niej informacji. Nauczyciel nawiązuje do wcześniejszych wypowiedzi uczniów na kartce i pyta: Gibt es ähnliche Aktivitäten/Dinge in der Präsentation? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na to pytanie. Nauczyciel może wykorzystać do tego także Übung 4 w części Prezentacja interaktywna.
Następnie uczniowie dobieraj się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści prezentacji, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Prezentacja interaktywna. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem.
Nauczyciel pyta uczniów, z którymi z wymienionych zmian zachowań zgadzają się, ponieważ, np. zaobserwowali je u siebie lub w swoim otoczeniu, a które wydają im się być mało prawdopodobne i dlaczego.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują swój idealny urlop.
Uczniowie wymieniają kryteria, które są brane pod uwagę podczas wyboru oferty wakacyjnej, a także odnoszą się do swoich osobistych preferencji i upodobań.
Uczniowie mogą odegrać rolę doradcy ds. turystyki i dobrać dla wybranej osoby odpowiednią ofertę, typ wyjazdu, zakwaterowania, wyżywienia itp. Nauczyciel może zalecić to ćwiczenie jako pracę w parach. Jeden z uczniów jest doradcą, drugi turystą. Potem zamiana ról, ale już w parze z innym uczniem.
Praca domowa
Uczeń powinien opisać bardziej szczegółowo swój idealny urlop z uwzględnieniem informacji zawartych we wskazówce (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: wymyślanie najbardziej trafnego tytułu prezentacji lub zagadnień, które mogą być omówione w takiej prezentacji, zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie mogą zostać podzieleni na grupy. Każda grupa ogląda 2 slajdy bez dźwięku i na podstawie podpisu i materiału filmowego przygotowuje własny opis.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Prezentacja może być przez ucznia uzupełniona danymi z samodzielnie przeprowadzonej w swoim otoczeniu ankiety dotyczącej częstotliwości występowania wymienionych zachowań podczas wakacji.