Autorki e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: How to Become a Champion? / Jak zostać mistrzem/mistrzynią?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, III.2, III.4, III.6, V.2, V.6, VII.5, XII, XIII, XIV

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] Kompetencje cyfrowe

  4. [K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z treningiem sportowym.

  2. Uczeń potrafi odpowiedzieć na pytanie jak zostać mistrzem/mistrzynią.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat treningu sportowego.

  2. Uczeń kształtuje zrozumienie istoty osiągania mistrzostwa sportowego.

Strategie uczenia się::

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).

Metody/techniki nauczania::

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć::

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne::

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Do you know how to become a champion? (Przeczytaj) i pyta uczniów: Who is your favourite sports champion? What do you know about his/her life? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie na forum klasy, na tablicy łączą wyrazy z ich definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie sprawnie czytają tekst (Przeczytaj) i wybierają dla tekstu odpowiedni tytuł spośród podanych w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają wybór na forum klasy, powołując się na kluczowe fragmenty tekstu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie zawarte w tytule tekstu: How to become a champion? Uczniowie ponownie czytają tekst, a następnie odpowiadają na forum klasy.

  3. Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę i omawiają zdania.

  5. Uczniowie zaznaczają kolokacje w tekście: czasownik + rzeczownik (związane z tematem lekcji, np.: to achieve a goal, to reach the top, to need self discipline), przymiotnik + rzeczownik (a personal trainer, physical effort, a special diet itd.). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na funkcję kolokacji w nauce języka. Wykorzystując wyszukane kolokacje, uczniowie tworzą własne zdania związane z tematem lekcji.

  6. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną, nauczyciel wyświetla ilustrację How do athletes become champions? i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  7. Uczniowie rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  8. Nauczyciel dzieli uczniów na drużyny czteroosobowe. Wyświetla na tablicy grę edukacyjną, a przedstawiciele grup udzielają odpowiedzi na kolejne pytania. Zaznaczając na tablicy daną odpowiedź z gry, nauczyciel identyfikuje prawidłowe i błędne odpowiedzi, przydzielając punkty drużynom, które udzieliły odpowiedzi prawidłowych. Grę wygrywa drużyna, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.

  9. Uczniowie pracują w parach i na urządzeniach mobilnych łączą wyrazy w wyrażenia w Exercise 2 (Gra edukacyjna). Nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie własnych zdań z wyrażeniami z ćwiczenia.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Następnie w parach ustalają, które ze zdań 1–4 jest (według nich) najważniejszym warunkiem do osiągnięcia mistrzostwa. Uzasadniają wybór na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się):
- Who's your favourite athlete?
- Do you want to become a champion? Why/why not?
- What do champions need to become the best?

Na koniec, reprezentanci grup relacjonują odpowiedzi kolegów/koleżanek na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w oparciu o grę edukacyjną z e‑materiału, uczniowie tworzą krzyżówkę na 7 haseł, w której definicje, podobnie jak w grze są po polsku. Na kolejnej lekcji, wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują, Dodatkowo, tworzą własne zdania z angielskimi wyrazami z krzyżówki.