Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Cykl Krebsa jako zwornik procesów metabolicznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega łączenie procesów metabolicznych przez cykl Krebsa.
Opiszesz, jakie procesy metaboliczne łączą się z cyklem Krebsa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Cykl Krebsa jako zwornik procesów metabolicznych”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 2 (w którym mają za zadanie ułożyć podane związki w kolejności odzwierciedlającej kolejne etapy cyklu Krebsa) w sekcji „Sprawdź się”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie omawia cele lekcji i ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili, dlaczego w temacie e‑materiału cykl Krebsa został określony jako zwornik procesów metabolicznych.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu układają dla innych par trzy pytania do quizu na temat przemian metabolicznych, z którymi powiązany jest cykl Krebsa. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Cykl Krebsa jako zwornik procesów metabolicznych”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje analizy schematu przedstawiającego cykl Krebsa jako zwornik procesów metabolicznych. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wskazali, jaki typ przemian (anaboliczne czy kataboliczne) poprzedzają cykl Krebsa, oraz podali, jak podczas tych reakcji chemicznych zmienia się (obniża czy podwyższa) energia swobodna produktów w stosunku do energii swobodnej substratów (polecenie nr 1). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 2 (w których mają za zadanie wskazać miejsce przebiegu reakcji cyklu Krebsa w mitochondrium) oraz nr 3 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, w jaki sposób wskazane substraty reakcji są wykorzystywane w mitochondrium do celów energetycznych komórki). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – określić, która substancja jest bardziej energetyczna: glukoza czy alanina) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcji „Etapy i znaczenie cyklu Krebsa w katabolizmie tlenowym cukrów”.