Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przekształcanie wyrażeń algebraicznych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje dodawanie, odejmowanie wyrażeń algebraicznych,

  • wykonuje redukcję wyrazów podobnych,

  • mnoży przez siebie dwie sumy algebraiczne,

  • przekształca wyrażenia algebraiczne,

  • tworzy wyrażenie algebraiczne opisujące obwód, pole figury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli

  • metoda tekstu przewodniego

  • metoda krokodyla

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu

  • projektor multimedialny

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sonie własności działań na liczbach.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat sposobów przekształcania wyrażeń algebraicznych.

  2. Uczniowie w grupach tworzą mapy myśli ilustrujące własności działań, następnie porównują je, projektując jedną wspólną mapę.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj” i animacji. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrany uczeń lub uczennica podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do postawionych na początku lekcji kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują polecenia 2‑5 w sekcji „Animacja”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako wstęp do zagadnień związanych z rozwiązywaniem równań.