Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje dodawanie, odejmowanie wyrażeń algebraicznych,
wykonuje redukcję wyrazów podobnych,
mnoży przez siebie dwie sumy algebraiczne,
przekształca wyrażenia algebraiczne,
tworzy wyrażenie algebraiczne opisujące obwód, pole figury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
metoda tekstu przewodniego
metoda krokodyla
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu
projektor multimedialny
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sonie własności działań na liczbach.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat sposobów przekształcania wyrażeń algebraicznych.
Uczniowie w grupach tworzą mapy myśli ilustrujące własności działań, następnie porównują je, projektując jedną wspólną mapę.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj” i animacji. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń lub uczennica podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do postawionych na początku lekcji kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 2‑5 w sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznychDziałania na wyrażeniach algebraicznych
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako wstęp do zagadnień związanych z rozwiązywaniem równań.