Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Archipelag cierpienia. Literatura łagrowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna historię literatury łagrowej i sylwetki jej autorów;
prześledzi tradycję literatury łagrowej w kontekstach polskim oraz rosyjskim;
określi rolę, jaką odegrały w kulturze literackie świadectwa sowieckiej niewoli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami czytają wybraną książkę - Inny świat Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego lub Archipelag GUŁag Aleksandra Sołżenicyna.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć.
Uczestnicy zajęć omawiają różne postawy więźniów wobec rzeczywistości łagrowej. Dyskutują również nad porównaniem człowieka i procesów myślowych do maszyny, mechanizmu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie, czym jest literatura łagrowa. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
• Czym charakteryzuje się literatura łagrowa?
• Jakie są najważniejsze cechy poetyki literatury łagrowej?
• Dlaczego twórczość łagrową można podzielić na dwie części?
• Jakie czynniki powodują, że przeczytane w domu lektury można zaliczyć do literatury łagrowej?Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie w parach wyjaśniają, na czym polega związek Innego świata Herlinga‑Grudzińskiego z twórczością Fiodora Dostojewskiego. Następnie określają, w jaką tradycję wpisuje się Herling‑Grudziński poprzez nawiązanie w Innym świecie do Zapisków myśliwego Iwana Turgieniewa.
Prowadzący zajęcia omawia z uczniami mapę myśli. Następnie uczestnicy lekcji indywidualnie wyjaśniają, jak poprowadzona jest narracja w Dniu i nocy Leo Lipskiego oraz czemu to służy. W parach natomiast wskazują funkcje języka, jakiego używa Leo Lipski w swojej prozie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Mapa myśli”.
Uczniowie przygotowują cytaty obrazujące różne postawy więźniów wobec rzeczywistości w łagrze. W trakcie odczytywania cytatów i wspólnego ich omawiania jedna osoba zapisuje na tablicy notatkę podsumowującą w formie mapy myśli.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ernest Hemingway napisał: ...człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać. Rozważ słuszność tych słów, odnosząc się do wybranych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć minimum 300 słów.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Burek, Cały ten okropny świat: sztuka pamięci głębokiej a zapiski w „Innym świecie” Herlinga‑Grudzińskiego, „Teksty Drugie” 1991/1‑2 (7‑8).
Literackie świadectwa GUŁagu, strony internetowe Polskiego Radia oraz radiowa interpretacja Innego świata, Mariusz Benoit, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.