Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.4.2
Imię i nazwisko autora lekcji: Agnieszka Świca, Nicole Krohn‑Nadarzynski
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Keine festen Arbeitszeiten! / Brak stałych godzin pracy!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków oraz miejsca pracy.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy wolnych zawodów;
poda przykłady czynności wykonywanych w tych zawodach;
opisze wybrany zawód.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
sam decyduje, czego będzie się uczył w domu poprzez wybór pracy domowej.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – gry dydaktyczne, mapa pojęć, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki z nazwami zawodów,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytania sugerujące Wer ist auf dem Bild?, Wo ist die Frau?, Wann geschieht die Szene?, Was macht die Frau?. Ponadto prosi uczniów o podanie niemieckich słów, które kojarzą im się z obrazkiem.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat danych statystycznych dotyczących popularności wolnych zawodów w Niemczech. Pyta uczniów, czy znają inne wolne zawody poza tymi zawartymi w informacji. Prosi także o podanie wolnych zawodów wykonywanych w ich rodzinach lub wśród przyjaciół rodziny.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia do tekstu w części Przeczytaj i prosi uczniów o podanie nazw wolnych zawodów, które przedstawione zostały na każdym ze zdjęć. Hipotezy uczniów zapisywane są na tablicy.
Uczniowie czytają parami tekst w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów. Uczniowie weryfikują wcześniejsze hipotezy dotyczące nazw zawodów.
Uczniowie wykonują parami polecenia do tekstu, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z wykonywaniem zaprezentowanych wolnych zawodów; odczytują każde ze zdań z Übung 1, decydując, czy zawarta w nim informacja jest zgodna z treścią tekstu, przyporządkowują czynności wykonywanych w wolnych zawodach do właściwej nazwy zawodu (Übung 2) oraz uzupełniają tekst dotyczący wolnych zawodów brakującymi wyrazami (Übung 3).
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć, po czym nauczyciel prosi ich o podanie swoich propozycji haseł do grafiki i zapisuje wszystkie na tablicy. Po „burzy mózgów”, uczniowie wykonują samodzielnie Übung 2, łącząc niemieckie określenia czynności z ich polskimi odpowiednikami. Następnie w parach decydują, które czynności wykonuje się w różnych zawodach (Übung 3) oraz łączą zdjęcia z właściwymi opisami zawodu (Übung 4).
Uczniowie w parach zapisują nazwy zawodów (Aufgabe 1), dopasowują czynności związane z wykonywanym zawodem do fotografii (Aufgabe 3), łączą ze sobą części zdań dotyczące różnych zawodów (Aufgabe 4) oraz łączą zdjęcia z właściwą nazwą zawodu (Aufgabe 5), a samodzielnie odpowiadają pisemnie na pytanie o wybrany zawód (Aufgabe 7) oraz opisują zawód zaprezentowany na zdjęciu (Aufgabe 8).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat wolnych zawodów, wymieniają czynności w nich wykonywane oraz miejsca pracy.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność.
Praca domowa:
Zastanów się, które ćwiczenia lub zadania sprawiały ci trudność na lekcji. Wykonaj je jeszcze raz. Sprawdź i porównaj swój wynik.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: Nauczyciel prosi o dokładne powtórzenie nazw zawodów z poprzedniej lekcji.
w trakcie lekcji: Propozycja pracy w grupach (4 osoby): Jedna osoba z grupy wybiera zawód, który pojawił się na zajęciach. Zadaniem pozostałych osób jest odgadnięcie, jaki zawód wybrała pierwsza osoba poprzez zadawanie pytań, na które można odpowiedzieć „Ja” lub „Nein”. Zadanie zostaje powtórzone w przypadku wszystkich osób w grupie.
po lekcji: Nauczyciel sugeruje w ramach powtórzenia słownictwa z lekcji pracę ze słowniczkiem oraz ćwiczenie wymowy i intonacji. Uczniowie mogą również wybrać dowolny obrazek z lekcji i opisać go w 5‑8 zdaniach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0