Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

9) przedstawia najważniejsze instytucje Unii Europejskiej: Komisję, Radę, Parlament, Radę Europejską i Trybunał Sprawiedliwości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje instytucje Unii Europejskiej;

  • charakteryzuje kompetencje instytucji Unii Europejskiej;

  • wskazuje znaczenie Trybunałów dla ochrony prawa europejskiego;

  • przedstawia procedury stanowienia i ochrony prawa.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • układanka (puzzle jigsaw);

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie proszeni są o przygotowanie mapy myśli, która powinna odzwierciedlać instytucje Unii Europejskiej. Przy każdej z tych instytucji powinna pojawić się informacja (cecha) dotycząca zakresu kompetencji instytucji.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z grup, wykorzystując informacje ze stron internetowych, przygotowuje informacje na temat sposobu powoływania i kompetencji instytucji Unii Europejskiej.

2. Uczniowie proszeni są o nowy podział, na trzyosobowe grupy. W każdej z nich powinien znaleźć się reprezentant grup pierwotnych. Uczniowie przedstawiają sobie wzajemnie informacje dotyczące sposobu wyboru i kompetencji instytucji Unii Europejskiej. W grupach wtórnych uczniowie tworzą własne notatki.

3. Wybrana/chętna osoba proszona jest o przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących sposobu wyboru i kompetencji instytucji Unii Europejskich. Uczniowie mogą wzajemnie uzupełnić przygotowane przez siebie notatki.

Faza podsumowująca

1. Podczas dyskusji klasa ocenia możliwości ochrony prawa UE przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

2. Wybrana osoba wypisuje podane przez klasę możliwości Trybunału na tablicy.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o wykonanie ćwiczeń zamieszczonych w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Michał Strzałkowski, Będzie audyt we Frontexie, 31.01.2020, euroactiv.pl.

Parlament chce szybkiego Brexitu, by położyć kres niepewności, i głębokiej reformy Unii, 28.06.2016 r., europal.europa.eu.

Unia Europejska, UE – Sąd Pierwszej Instancji, uniaeuropejska.info.pl.

CBOS, Poparcie dla członkostwa Polski w Unii Europejskiej i zainteresowanie wyborami do Parlamentu Europejskiego, „Komunikat z badań” nr 63/2019, cbos.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany przy ocenie wpływu państw na kształtowanie prawa unijnego.