Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wojna poza Europą. Nieograniczona wojna podmorska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
2) opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje działania wojenne, które prowadzono poza Europą;

  • wyjaśnia, dlaczego wojna objęła także tereny Afryki i Azji;

  • tłumaczy, czym była rzeź Ormian, do której doszło na terenie imperium osmańskiego;

  • wyjaśnia pojęcie nieograniczonej wojny podwodnej i jej konsekwencje dla przebiegu I wojny światowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna poza Europą. Nieograniczona wojna podmorska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca dwóm wybranym uczniom (albo ochotnikom), aby przygotowali prezentacje w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz multimedium, które w fazie wstępnej przedstawią na forum klasy. Uczniowie mogą opracowywać je w grupach do maksymalnie trzech osób. Każdy z dwóch uczniów lub każda z dwóch grup skupia się na innym zagadnieniu: pierwsza na działaniach wojennych toczonych poza Europą, druga – na zagadnieniu nieograniczonej wojny podwodnej.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi wybrane osoby lub przedstawicieli grup o zaprezentowanie efektów swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia 2: „Wyjaśnij, co autor tekstu uważa za cel prowadzenia nieograniczonej wojny podwodnej i dlaczego uważa ją za jedyny sposób osiągnięcia tego celu”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź na forum klasy, nauczyciel z pozostałymi uczniami się do niej odnoszą. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wskazują ryzyko, jakie w prowadzeniu nieograniczonej wojny podwodnej widział autor memoriału.

  3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 dołączone do drugiego multimedium. Następuje wspólne omówienie rozwiązań na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zweryfikowali, czy uzyskali odpowiedzi na zadane na początku zajęć pytania.

  2. Prowadzący ocenia przedstawione prezentacje, a także pracę uczniów w czasie lekcji.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenia dołączone do dwóch filmów edukacyjnych.

Materiały pomocnicze:

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX*, PWN, Warszawa 2012.

J. Pajewski, Historia powszechna 1871–1918, PWN, Warszawa 1994.

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 47, Pierwsza wojna światowa 1914–1918, oprac. A. Deruga, J. Derużyna, Warszawa 1960.

Wskazówki metodyczne:

Zarówno materiały filmowe, jak i nagranie dźwiękowe mogą zostać wykorzystane do opracowania przez uczniów podsumowania materiału (w ramach pracy domowej, zamiast wykonywania poleceń).