Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wojna poza Europą. Nieograniczona wojna podmorska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje działania wojenne, które prowadzono poza Europą;
wyjaśnia, dlaczego wojna objęła także tereny Afryki i Azji;
tłumaczy, czym była rzeź Ormian, do której doszło na terenie imperium osmańskiego;
wyjaśnia pojęcie nieograniczonej wojny podwodnej i jej konsekwencje dla przebiegu I wojny światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna poza Europą. Nieograniczona wojna podmorska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca dwóm wybranym uczniom (albo ochotnikom), aby przygotowali prezentacje w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz multimedium, które w fazie wstępnej przedstawią na forum klasy. Uczniowie mogą opracowywać je w grupach do maksymalnie trzech osób. Każdy z dwóch uczniów lub każda z dwóch grup skupia się na innym zagadnieniu: pierwsza na działaniach wojennych toczonych poza Europą, druga – na zagadnieniu nieograniczonej wojny podwodnej.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi wybrane osoby lub przedstawicieli grup o zaprezentowanie efektów swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia 2: „Wyjaśnij, co autor tekstu uważa za cel prowadzenia nieograniczonej wojny podwodnej i dlaczego uważa ją za jedyny sposób osiągnięcia tego celu”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź na forum klasy, nauczyciel z pozostałymi uczniami się do niej odnoszą. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wskazują ryzyko, jakie w prowadzeniu nieograniczonej wojny podwodnej widział autor memoriału.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1 i 2 dołączone do drugiego multimedium. Następuje wspólne omówienie rozwiązań na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zweryfikowali, czy uzyskali odpowiedzi na zadane na początku zajęć pytania.
Prowadzący ocenia przedstawione prezentacje, a także pracę uczniów w czasie lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia dołączone do dwóch filmów edukacyjnych.
Materiały pomocnicze:
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX*, PWN, Warszawa 2012.
J. Pajewski, Historia powszechna 1871–1918, PWN, Warszawa 1994.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 47, Pierwsza wojna światowa 1914–1918, oprac. A. Deruga, J. Derużyna, Warszawa 1960.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno materiały filmowe, jak i nagranie dźwiękowe mogą zostać wykorzystane do opracowania przez uczniów podsumowania materiału (w ramach pracy domowej, zamiast wykonywania poleceń).