Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.9.5
Imię i nazwisko autora: Nicole Krohn‑Nadarzynski
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das Fernsehen – ein Tor zur Welt?/Telewizja – brama do świata?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o roli telewizji i wyrażania swoich preferencji na temat korzystania z telewizji i jej oferty programowej.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o roli telewizji w swoim życiu;
opisuje ofertę kanałów telewizyjnych oraz usług streamingowych;
tworzy ankietę na temat roli i oglądalności programów telewizyjnych i przedstawia jej wyniki.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dokonuje samooceny;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
strategie kognitywne:
tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdań ze sobą;
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez, np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca - burza mózgów, mapa myśli, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje temat lekcji - uczniowie podczas burzy mózgów zastanawiają się nad tym, do czego jest im potrzebna telewizja, kiedy i w jaki sposób z niej korzystają. Swoje wypowiedzi prezentują w formie mapy myśli.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie analizują zdjęcie umieszczone nad tekstem w części Przeczytaj i tworzą hipotezy na temat jego treści. Następnie zapoznają się z tekstem, starając się zrozumieć jego treść na podstawie zwrotów zamieszczonych w słowniku. W razie trudności nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. Uczniowie uzupełniają brakujące zdania w tekście (Übung 1) oraz decydują, czy podane informacje w nim się pojawiają (Übung 2). Nauczyciel odnosi się do informacji podanych przez uczniów w fazie wprowadzającej, a uczniowie określają, na ile ich przykłady dotyczące wykorzystania roli telewizji są tożsame z informacjami podanymi w tekście.
Uczniowie przekształcają zdania dotyczące roli telewizji, wykorzystując właściwą formę Partizip I (Übung 3 w części Przeczytaj), w razie problemów korzystają z informacji zawartych w Tipp zur Grammatik.
Uczniowie analizują treść ilustracji interaktywnej „Das Fernsehen im Wandel der Zeit” oraz zawarte w niej informacje dotyczące roli telewizji w różnych okresach czasu. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy - grupa pierwsza analizuje fragmenty ilustracji interaktywnej dotyczące lat 60‑tych XX w., grupa druga lat 90‑tych XX w., grupa trzecia lat pierwszej dekady XXI w. W ramach pracy grupowej uczniowie przygotowują odpowiedzi na pytania:Wie sahen die Fernseher aus? Welche technischen Neuerungen gab es? Was wurde gesendet? Wie populär was das Fernsehen? Podczas dyskusji na forum uczniowie odnoszą zebrane informacje oraz odpowiedzi do pytania Welche Rolle spielte Fernsehen früher und welche Rolle spielt es heute? Was sieht ganz anders aus, was ist geblieben?
Uczniowie zaznaczają informacje, które pojawiły się w ilustracji interaktywnej (Übung 2 w części Ilustracja interaktywna) oraz dopasowują stwierdzenia do odpowiedniej dekady (Übung 3 w części Ilustracja interaktywna).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przyporządkowują wypowiedzi różnych osób na temat oglądania telewizji (Übung 6 w części Sprawdź się), a następnie po analizie grafiki opisują ofertę i funkcje różnych rodzajów przekazu telewizyjnego (Übung 7 w części Sprawdź się wraz z grafiką).
Praca domowa
W ramach realizacji pracy domowej uczniowie konstruują i przeprowadzają ankietę na temat korzystania przez ich rodzinę z telewizji (Aufgabe 8). Wyniki ankiety zostają podsumowane i zaprezentowane na kolejnej lekcji w formie bloga.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interkatywnej:
przed lekcją: uczniowie tworzą mapę myśli, zbierając określania czasu do wykorzystania w temacie lekcji i znane im słownictwo z działu Technika/Media;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach układają wywiad z psychologiem na temat zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania przez młodzież z telewizji;
po lekcji: uczniowie przygotowują quiz w formie online do tematu ilustracji interaktywnej.