Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Problemy państw o różnej strukturze etnicznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
4) dyskutuje na temat problemów państw o różnej strukturze etnicznej (zwartości socjoetnicznej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest struktura etniczna i zwartość socjoetniczna państwa,
omawia szanse i zagrożenia państw o zróżnicowanej strukturze etnicznej,
podaje przykłady działań zmierzających do zniwelowania problemów etnicznych.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, drzewo decyzyjne, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym i blokiem tekstowym e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
GUS, Struktura narodowo‑etniczna, językowa i wyznaniowa ludności Polski – NSP 2011, GUS, Warszawa 2015.
Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie struktury etnicznej, odpowiadają na pytanie, czy Polska jest krajem zróżnicowanym etnicznie, wyjasniają, czy zróżnicowanie etniczne Polski było w przeszłości inne niż obecnie.
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie na podstawie tekstu e‑materiału wyjaśniają i porównują terminy: mniejszości narodowe i mniejszości etniczne, struktura etniczna, zwartość socjoetniczna. Uczniowie podają przykłady tych mniejszości.
Uczniowie dokonują analizy mapy zawartej w e‑materiale; na jej podstawie wyróżniają kraje o wysokim i niskim stopniu zwartości socjoetnicznej. Formułują zależność między zróżnicowaniem struktury narodowościowej i etnicznej a zwartością socjoetniczną.
Następnie wskazują na mapie politycznej świata przykłady krajów, które posiadają dużo mniejszości narodowych i etnicznych (kraje wielonarodowe, o niskiej zwartości socjoetnicznej). Wskazują także kraje homogeniczne (o wysokim stopniu zwartości socjoetnicznej).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – uczniowie w grupach wykonują polecenie 1. zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału. Krótka dyskusja dotycząca odpowiedzi na polecenie.
Następnie uczniowie w grupach otrzymują arkusze papieru i pisaki oraz polecenie opracowania drzewa decyzyjnego do problemu: Czy lepiej mieszkać w kraju o niskiej czy wysokiej zwartości socjoetnicznej?
Uczniowie, wykorzystując tekst e‑materiału (m.in. przykłady zalet i zagrożeń związanych ze zróżnicowaną strukturą socjoetniczną) oraz film edukacyjny (e‑materiał), opracowują drzewa decyzyjne – przedstawiają możliwości rozwiązania, szukają pozytywnych i negatywnych skutków każdego z wariantów rozwiązania, wyciągają wnioski.
Po upływie określonego czasu następuje prezentacja drzew decyzyjnych.
Dyskusja dotycząca wniosków wynikających z tych prezentacji – nauczyciel kieruje dyskusją, rozszerzając ją o przykłady działań zmierzających do niwelowania problemów etnicznych w krajach o niskiej zwartości socjoetnicznej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: oceniają, co było dla nich podczas lekcji trudne, ciekawe, gdzie mogą zastosować zdobytą na lekcji wiedzę.
Praca domowa
Scharakteryzuj zróżnicowanie narodowościowe i etniczne województwa, w którym mieszkasz. Czy to zróżnicowanie może rodzić jakieś problemy? Jakie? W jaki sposób można je rozwiązać? Jakie ma zalety?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej kręgów kulturowych świata (zakres podstawowy: VIII. 11) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu VIII. (zakres rozszerzony). Może zostać wykorzystany przez ucznia do samodzielnego pogłębiania wiedzy.