Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Cybergewalt/Cyberprzemoc
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność udzielania rad na temat obrony przed cyberprzemocą oraz wypowiadania się na temat cyberprzemocy i cyberprzestępczości.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podsumowuje informacje na temat cyberprzemocy;
wymienia rady związane z obroną przed cybermobbingiem;
opowiada o przyczynach i skutkach cyberprzemocy i cyberprzestępczości.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
może skorzystać z materiałów, z których uczą się jego koleżanki i koledzy za granicą.
Strategie uczenia się:
wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych (animacja);
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie słownictwa z językiem angielskim, tłumaczenie pojęć, uogólnianie.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
podająca: opis, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: burza mózgów, metoda problemowa;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Przy realizacji tej lekcji nauczyciel stosuje metodę problemową. Zapisuje na tablicy pojęcie Cybergewalt i pyta uczniów o skojarzenia z tym pojęciem. Prowadzi dyskusję, ukierunkowując ją w stronę ukazania problemu, jakim jest cyberprzemoc i jej przejawy w postawi cyberstalkingu oraz cybermobbingu. Następnie dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i poleca im opracowanie możliwych powodów i skutków związanych z coraz większym problemem współczesnego świata, jakim jest cyberprzemoc. Możliwy jest również podział uczniów na grupy opracowujące przyczyny oraz skutki cyberprzemocy.
Uczniowie mogą wykorzystać zasoby Internetu oraz wiedzę ogólną przy pracy nad tym zadaniem. Tworzą listę powodów i skutków związanych z w/w problemem, uwzględniając takie pojęcia jak Täter (sprawca) i Opfer (ofiara).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wymieniają się wynikami swojej pracy pomiędzy grupami i dyskutują na temat opracowanych przez siebie powodów i/lub skutków cyberprzemocy. Porównują swoje wyniki wewnątrz grup oraz na forum. W kolejnym kroku nauczyciel podsumowuje ich pracę oraz poleca wykonanie Übung 1 do tekstu.
Następnie uczniowie czytają tekst i porównują wymienione w nim informacje z tym, co samodzielnie przygotowali. W kolejnym kroku nauczyciel poleca uczniom, aby (pracując w grupach) zastanowili się wspólnie nad tym, w jaki sposób można chronić się przed formami cyberprzemocy w Internecie. Uczniowie pracują w podobny sposób jak uprzednio. Następnie zapoznają się z animacją na ten temat i znów porównują swoje pomysły, z tym czego dowiedzieli się z nagrania.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują, w jaki sposób można chronić się przed formami cyberprzemocy w Internecie oraz udzielają rad na ten temat (Übung 3 do multimedium). Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: … hat mir heute gefallen …/ … hat mir Spaß gemacht/… Ich wusste leider nicht, wie …/ … hat mir Probleme bereitet
Nauczyciel omawia zebrane zapiski na początku kolejnej lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: Zareaguj na ten wpis w mediach społecznościowych.
„Jemanden im Netz ab und zu stalken? Daran sehe ich nichts Negatives. Spaß muss doch sein, oder?“
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
przed lekcją: przygotowanie plakatu/prezentacji na temat: Cybergewalt – wie kann ich mich davor schützen? Swoje prace uczniowie mogą przygotować w grupach, z wykorzystaniem informacji dostępnych w Internecie.
w trakcie lekcji: praca z materiałem audio do animacji 2D (słuchanie ze zrozumieniem). Uczniowie mogą przygotować pytania do wywiadu z policjantem na temat Cybergewalt, można również zorganizować spotkanie z policjantem w formie online, w trakcie którego uczniowie mogą zadać samodzielnie pytania dotyczące przemocy w sieci.
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego: Nauka i technika – świat Internetu; Uczniowie przygotowują quiz w formie online, na następnej lekcji prezentują swoje quizy, pozostali uczniowie rozwiązują je. Dostęp do quizu udostępniają za pomocą kodu QR.