Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.2.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Im Wohnzimmer / W salonie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o elementach wystroju i wyposażeniu salonu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj), opisują ustnie kogo i co na niej widzą. Uczniowie starają się odgadnąć temat lekcji. | plenum | 15 min | tablica multimedialna |
Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą wzrokiem tekst dialogu. | |||
Uczniowie przyglądają się zdjęciom różnych pomieszczeń, a następnie wybierają to, w którym bawiły się dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją. | praca indywidualna | ||
Następnie uczniowie słuchają brzmienia słowa das Wohnzimmer i powtarzają po lektorze lub nauczycielu. Każdy uczeń powtarza samodzielnie. | |||
Uczniowie dobierają w pary wyrazy z rysunkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje (meble, wyposażenie) i czyta nazwy przedmiotów. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Uczniowie otrzymują zdjęcia mebli i trzy przymiotniki. Dopasowują wyrazy do zdjęć zgodnie z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel czyta zdania. Uczniowie słuchają i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium), której celem jest utrwalenie słownictwa (wyposażenie salonu). | praca indywidualna | 15 min | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami mebli i elementów wyposażenia oraz dwa papierowe kubeczki (jeden podpisany: Möbel, drugi: keine Möbel. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie rozumieją napisy na kubeczkach. Uczniowie sortują wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w grupach | ||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina i Sophie opisywały przedmioty w salonie. Wyświetla ilustrację z siedzącą na fotelu Sophie, ilustrację z lampą i ilustrację z telewizorem. Uczniowie podają niemieckie przymiotniki. Nauczyciel zapisuje je na tablicy (groß, bequem, teuer). Ochotnik podchodzi do tablicy i zapisuje polskie odpowiedniki tych wyrazów. Następnie nauczyciel uruchamia nagrania i wyświetla na tablicy multimedialnej po dwa rysunki do każdego nagrania. Uczniowie decydują, który rysunek pasuje do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje rysunek sklepu meblowego, a uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy na meblach. (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | |
Uczniowie otrzymują kartę pracy (labirynt z meblami w środku). Ich zadanie polega na znalezieniu wyjściu z labiryntu. Nauczyciel podchodzi do uczniów i prosi o podanie nazw przedmiotów, które mijali wędrując po labiryncie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie mają przed sobą trzy karteczki z przymiotnikami (groß, teuer, bequem). Podczas słuchania układają wyrazy w kolejności zgodnej z nagraniem. Uczniowie rysują w zeszycie trzy elementy wyposażenia salonu i przyklejają na rysunku karteczki z pasującym przymiotnikiem (jak wyżej). Praca domowa: Uczniowie rysują swój wymarzony pokój i podpisują meble oraz elementy wyposażenia. Po wyjaśnieniu zadania domowego nauczyciel żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj), opisują ustnie kogo i co na niej widzą. Uczniowie starają się odgadnąć temat lekcji.
plenum
15 min
tablica multimedialna
Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą wzrokiem tekst dialogu.
Uczniowie przyglądają się zdjęciom różnych pomieszczeń, a następnie wybierają to, w którym bawiły się dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.
praca indywidualna
Następnie uczniowie słuchają brzmienia słowa das Wohnzimmer i powtarzają po lektorze lub nauczycielu. Każdy uczeń powtarza samodzielnie.
Uczniowie dobierają w pary wyrazy z rysunkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.
Nauczyciel prezentuje ilustracje (meble, wyposażenie) i czyta nazwy przedmiotów. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Uczniowie otrzymują zdjęcia mebli i trzy przymiotniki. Dopasowują wyrazy do zdjęć zgodnie z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
Nauczyciel czyta zdania. Uczniowie słuchają i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
plenum
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium), której celem jest utrwalenie słownictwa (wyposażenie salonu).
praca indywidualna
15 min
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami mebli i elementów wyposażenia oraz dwa papierowe kubeczki (jeden podpisany: Möbel, drugi: keine Möbel. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie rozumieją napisy na kubeczkach. Uczniowie sortują wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w grupach
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina i Sophie opisywały przedmioty w salonie. Wyświetla ilustrację z siedzącą na fotelu Sophie, ilustrację z lampą i ilustrację z telewizorem. Uczniowie podają niemieckie przymiotniki. Nauczyciel zapisuje je na tablicy (groß, bequem, teuer). Ochotnik podchodzi do tablicy i zapisuje polskie odpowiedniki tych wyrazów.
Następnie nauczyciel uruchamia nagrania i wyświetla na tablicy multimedialnej po dwa rysunki do każdego nagrania. Uczniowie decydują, który rysunek pasuje do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje rysunek sklepu meblowego, a uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy na meblach. (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
Uczniowie otrzymują kartę pracy (labirynt z meblami w środku). Ich zadanie polega na znalezieniu wyjściu z labiryntu. Nauczyciel podchodzi do uczniów i prosi o podanie nazw przedmiotów, które mijali wędrując po labiryncie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie mają przed sobą trzy karteczki z przymiotnikami (groß, teuer, bequem). Podczas słuchania układają wyrazy w kolejności zgodnej z nagraniem.
Uczniowie rysują w zeszycie trzy elementy wyposażenia salonu i przyklejają na rysunku karteczki z pasującym przymiotnikiem (jak wyżej).
Praca domowa: Uczniowie rysują swój wymarzony pokój i podpisują meble oraz elementy wyposażenia.
Po wyjaśnieniu zadania domowego nauczyciel żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0