Numer e‑materiału: 1.2.2.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Im Wohnzimmer / W salonie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o elementach wystroju i wyposażeniu salonu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
4) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa elementy wystroju i wyposażenia salonu;

  • opisuje meble i przedmioty w salonu.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

A. wykorzystane w toku lekcji metody:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera.

B. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • praca z grą multimedialną;

  • praca z plikiem audio.

C. formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (berek wyrazowy)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj), opisują ustnie kogo i co na niej widzą. Uczniowie starają się odgadnąć temat lekcji.

plenum

15 min

tablica multimedialna

Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą wzrokiem tekst dialogu.

Uczniowie przyglądają się zdjęciom różnych pomieszczeń, a następnie wybierają to, w którym bawiły się dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

praca indywidualna

Następnie uczniowie słuchają brzmienia słowa das Wohnzimmer i powtarzają po lektorze lub nauczycielu. Każdy uczeń powtarza samodzielnie.

Uczniowie dobierają w pary wyrazy z rysunkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (meble, wyposażenie) i czyta nazwy przedmiotów. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie otrzymują zdjęcia mebli i trzy przymiotniki. Dopasowują wyrazy do zdjęć zgodnie z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Nauczyciel czyta zdania. Uczniowie słuchają i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium), której celem jest utrwalenie słownictwa (wyposażenie salonu).

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami mebli i elementów wyposażenia oraz dwa papierowe kubeczki (jeden podpisany: Möbel, drugi: keine Möbel. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie rozumieją napisy na kubeczkach. Uczniowie sortują wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina i Sophie opisywały przedmioty w salonie. Wyświetla ilustrację z siedzącą na fotelu Sophie, ilustrację z lampą i ilustrację z telewizorem. Uczniowie podają niemieckie przymiotniki. Nauczyciel zapisuje je na tablicy (groß, bequem, teuer). Ochotnik podchodzi do tablicy i zapisuje polskie odpowiedniki tych wyrazów.

Następnie nauczyciel uruchamia nagrania i wyświetla na tablicy multimedialnej po dwa rysunki do każdego nagrania. Uczniowie decydują, który rysunek pasuje do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje rysunek sklepu meblowego, a uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy na meblach. (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

Uczniowie otrzymują kartę pracy (labirynt z meblami w środku). Ich zadanie polega na znalezieniu wyjściu z labiryntu. Nauczyciel podchodzi do uczniów i prosi o podanie nazw przedmiotów, które mijali wędrując po labiryncie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie mają przed sobą trzy karteczki z przymiotnikami (groß, teuer, bequem). Podczas słuchania układają wyrazy w kolejności zgodnej z nagraniem.

Uczniowie rysują w zeszycie trzy elementy wyposażenia salonu i przyklejają na rysunku karteczki z pasującym przymiotnikiem (jak wyżej).

Praca domowa: Uczniowie rysują swój wymarzony pokój i podpisują meble oraz elementy wyposażenia.

Po wyjaśnieniu zadania domowego nauczyciel żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Uczniowie przyglądają się ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj), opisują ustnie kogo i co na niej widzą. Uczniowie starają się odgadnąć temat lekcji.

plenum

15 min

tablica multimedialna

Nauczyciel prezentuje dialog na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą wzrokiem tekst dialogu.

Uczniowie przyglądają się zdjęciom różnych pomieszczeń, a następnie wybierają to, w którym bawiły się dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

praca indywidualna

Następnie uczniowie słuchają brzmienia słowa das Wohnzimmer i powtarzają po lektorze lub nauczycielu. Każdy uczeń powtarza samodzielnie.

Uczniowie dobierają w pary wyrazy z rysunkami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoją propozycją.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (meble, wyposażenie) i czyta nazwy przedmiotów. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Uczniowie otrzymują zdjęcia mebli i trzy przymiotniki. Dopasowują wyrazy do zdjęć zgodnie z treścią dialogu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Nauczyciel czyta zdania. Uczniowie słuchają i powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

plenum

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium), której celem jest utrwalenie słownictwa (wyposażenie salonu).

praca indywidualna

15 min

Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z nazwami mebli i elementów wyposażenia oraz dwa papierowe kubeczki (jeden podpisany: Möbel, drugi: keine Möbel. Nauczyciel upewnia się, czy uczniowie rozumieją napisy na kubeczkach. Uczniowie sortują wyrazy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Lina i Sophie opisywały przedmioty w salonie. Wyświetla ilustrację z siedzącą na fotelu Sophie, ilustrację z lampą i ilustrację z telewizorem. Uczniowie podają niemieckie przymiotniki. Nauczyciel zapisuje je na tablicy (groß, bequem, teuer). Ochotnik podchodzi do tablicy i zapisuje polskie odpowiedniki tych wyrazów.

Następnie nauczyciel uruchamia nagrania i wyświetla na tablicy multimedialnej po dwa rysunki do każdego nagrania. Uczniowie decydują, który rysunek pasuje do nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje rysunek sklepu meblowego, a uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy na meblach. (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

Uczniowie otrzymują kartę pracy (labirynt z meblami w środku). Ich zadanie polega na znalezieniu wyjściu z labiryntu. Nauczyciel podchodzi do uczniów i prosi o podanie nazw przedmiotów, które mijali wędrując po labiryncie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Uczniowie mają przed sobą trzy karteczki z przymiotnikami (groß, teuer, bequem). Podczas słuchania układają wyrazy w kolejności zgodnej z nagraniem.

Uczniowie rysują w zeszycie trzy elementy wyposażenia salonu i przyklejają na rysunku karteczki z pasującym przymiotnikiem (jak wyżej).

Praca domowa: Uczniowie rysują swój wymarzony pokój i podpisują meble oraz elementy wyposażenia.

Po wyjaśnieniu zadania domowego nauczyciel żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec