Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Future of Shopping / Przyszłość zakupów
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.1, II.5, III.4, III.7, IV.1, IV.6, IV.8, V.1, V.6, V.8, VI.14, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zakupami i przyszłymi metodami robienia zakupów.
Uczeń opisuje preferencje związane z robieniem zakupów.
Uczeń przedstawia korzyści płynące z rozwoju handlu.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.
Uczeń rozwija wiedzę w zakresie przyszłości branży zakupowej.
Uczeń kształtuje postawę zainteresowania mechanizmami rynkowymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Do you like shopping? Why? Why not?
What do you/don’t you like about the way we shop these days?
Do you think the ways in which we shop will change in the future? How?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pobieżnie tekst The Future of Shopping Begins Now i wybierają prawidłowe tytuły dla akapitów w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je odpowiednimi fragmentami tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie własnych zdań z wyrażeniami z ćwiczenia.
Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):
Which of the future shopping predictions seems the most possible? Why?
Which shopping possibility do you like most? Why?
Do you like shopping online, or do you prefer traditional shopping? Why?
What are the advantages of some of the future shopping developments?
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel lub chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie rozwiązują quiz w grze edukacyjnej, po czym wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi i uzasadniają wybór na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Gra edukacyjna), a następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
Do you think that going shopping will be a thing of the past in the future?
How do you understand the information that purchasing products will be integrated into every aspect of your life in the future?
Can you think of any disadvantages of future shopping?
Po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re taking part in an international project called “The future is now.” You want to write about the future of shopping. Add your blog entry on the project’s website:
describe one technology which will change shopping experiences in the future;
explain why shopping in the future will be better for the environment;
write about one advantage of future shopping;
present your opinion about the future of shopping.
Your entry should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie układają 8 pytań dotyczących tematu lekcji lekcji, wykorzystując w każdym ze zdań przynajmniej jedno słowo z gry edukacyjnej. Na następnej lekcji partner z ławki odpowiada na przygotowane pytania.