Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Future of Shopping / Przyszłość zakupów

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.1, II.5, III.4, III.7, IV.1, IV.6, IV.8, V.1, V.6, V.8, VI.14, VII.4, VII.15, VIII.2, VIII.3

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z zakupami i przyszłymi metodami robienia zakupów.

  2. Uczeń opisuje preferencje związane z robieniem zakupów.

  3. Uczeń przedstawia korzyści płynące z rozwoju handlu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów.

  2. Uczeń rozwija wiedzę w zakresie przyszłości branży zakupowej.

  3. Uczeń kształtuje postawę zainteresowania mechanizmami rynkowymi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you like shopping? Why? Why not?

  • What do you/don’t you like about the way we shop these days?

  • Do you think the ways in which we shop will change in the future? How?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pobieżnie tekst The Future of Shopping Begins Now i wybierają prawidłowe tytuły dla akapitów w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując właściwe fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je odpowiednimi fragmentami tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie własnych zdań z wyrażeniami z ćwiczenia.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj):

  • Which of the future shopping predictions seems the most possible? Why?

  • Which shopping possibility do you like most? Why?

  • Do you like shopping online, or do you prefer traditional shopping? Why?

  • What are the advantages of some of the future shopping developments?

  1. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel lub chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozwiązują quiz w grze edukacyjnej, po czym wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi i uzasadniają wybór na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Gra edukacyjna), a następnie prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w parach lub małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Do you think that going shopping will be a thing of the past in the future?

  • How do you understand the information that purchasing products will be integrated into every aspect of your life in the future?

  • Can you think of any disadvantages of future shopping?

Po zakończeniu rozmów reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re taking part in an international project called “The future is now.” You want to write about the future of shopping. Add your blog entry on the project’s website:

  • describe one technology which will change shopping experiences in the future;

  • explain why shopping in the future will be better for the environment;

  • write about one advantage of future shopping;

  • present your opinion about the future of shopping.

Your entry should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie układają 8 pytań dotyczących tematu lekcji lekcji, wykorzystując w każdym ze zdań przynajmniej jedno słowo z gry edukacyjnej. Na następnej lekcji partner z ławki odpowiada na przygotowane pytania.