Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak prowadzić obliczenia na podstawie wyników pomiarowych i w jaki sposób zapisać wynik?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. Objaśnia znaczenie wykorzystywania niepewności pomiarowych jako elementu wyniku pomiaru,

  2. wykonuje obliczenia z wykorzystaniem informacji o wielkości niepewności pomiarowych,

  3. zapisuje poprawnie wyniki pomiarów wraz z ich niepewnościami i zgodnie z przyjętymi zasadami.

Strategie nauczania

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania

„burza mózgów”

Formy zajęć:

praca całej klasy

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały dotyczące dokładności i precyzji podczas wykonywania pomiarów oraz niepewności pomiarowych.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przedstawia przykład podany w części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału. Przedstawia, korzystając z pierwszych akapitów e‑materiału, kulturowy aspekt zaokrąglania i traktowania cyfr jako mniej lub bardziej znaczące.
Prowokuje dyskusję nad rozważanym we wprowadzeniu problemem dotyczącym znaczenia dokładności w interpretacji wyników obliczeń i pomiarów. Uczniowie oglądają multimedium.

Faza realizacyjna:

Praktyczne zastosowanie omówionych we wprowadzeniu i multimedium reguł. „Zabawa” całego zespołu uczniów przy wyliczaniu różnych wielkości, proponowanych przez nauczyciela i uczniów, oraz ich dokładności lub niepewności. Część propozycji powinna dotyczyć spraw codziennych, część powinna dotyczyć sytuacji spotykanych na lekcjach fizyki. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje działania uczniów, ograniczając czynne ingerencji do niezbędnego minimum.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 4 i 5. Nauczyciel komentuje sposób rozumowania i uzyskane wyniki.

Praca domowa:

1. Rozwiąż zadania 3, 6, 7, 8. 
2. Zapisz dwa przykłady pomiarów, a następnie wykonania na ich podstawie prostych obliczeń i zapisu wyników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane na każdej lekcji do ilustrowania przykładów obliczeń wykonywanych na podstawie danych w zadaniach oraz do określania sposobu zapisu wyników w najczęściej spotykanych przypadkach.