Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: С Новым годом! / Szczęśliwego Nowego Roku!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada, jak Rosjanie świętują Nowy Rok;
przedstawia i opisuje rosyjskie zwyczaje noworoczne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
poznaje kulturę kraju, którego języka się uczy;
uświadamia sobie, jak wiele informacji jest w stanie zrozumieć pomimo początkowego etapu nauki języka;
uświadamia sobie, że potrafi tworzyć proste wypowiedzi ustne, reagować na pytania i nawiązywać tym samym kontakt z osobami rosyjskojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
stosowanie nowych słów w znanym kontekście, wspomaganie się obrazem;
porównywanie struktur z językiem ojczystym;
używanie języka pomimo braków w wiedzy gramatycznej, np. odpowiadając na pytania nauczyciela;
utrwalanie i łączenie nowych informacji z nabytymi wcześniej;
strategie społeczne – uczenie się od siebie wzajemnie.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
metoda dedukcji;
burza mózgów;
metoda audiowizualna – audio, prezentacja multimedialna, grafiki.
Techniki:
powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;
poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;
analiza struktur gramatycznych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu,
projektor lub tablica multimedialna,
zdjęcia z internetu,
głośniki,
zeszyt przedmiotowy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, jak świętuje się Nowy Rok w Polsce i jakie znają tradycje noworoczne. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie chętni uczniowie po kolei czytają fragmenty tekstu. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.
Na końcu nauczyciel pyta, czy tekst jest zrozumiały. Jeżeli są jakieś niezrozumiałe słowa, to nauczyciel próbuje naprowadzić uczniów na prawidłowe tłumaczenie, np. podając przykłady użycia danego słowa w zdaniach.
Nauczyciel prosi uczniów, by zaznaczyli w tekście noworoczne tradycje.
Następnie uczniowie oglądają i słuchają multimedium.
Po zapoznaniu się z multimedium w celu utrwalenia leksyki nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy kilka kadrów z noworocznymi tradycjami, np. wręczanie prezentów, ubieranie choinki i po kolei wyznacza uczniów, którzy mają nazwać tę tradycję po rosyjsku.
Na koniec nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili, które tradycje noworoczne są takie same jak w Polsce, a które się różnią.
Zanim nauczyciel przejdzie do rubryki Zapamiętaj! w części Przeczytaj, zwraca uwagę na formy wyrażenia друг друга obecne w tekście i pyta uczniów, co może oznaczać to wyrażenie.
Następnie uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w rubryce Zapamiętaj!
W celu lepszego opanowania zagadnienia nauczyciel proponuje uczniom grę. Nauczyciel podaje czasownik, a uczeń - prawidłową formę wyrażenia друг друга np. nauczyciel mówi: разговаривать, а uczeń odpowiada друг с другом.
W celu utrwalenia materiału poznanego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Mogą pracować w parach lub w małych grupach.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich napisał po jednym zdaniu z użyciem słownictwa z tekstu i wyrażeniem друг друга. Chętni uczniowie zapisują swoje zdania na tablicy.
Jeżeli w zdaniu ucznia jest błąd, nauczyciel prosi całą grupę, żeby spróbowała go znaleźć i poprawić.
Lekcja kończy się podsumowaniem i dokończeniem zdań:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się... Umiem...
Uczniowie wymieniają, czego się nauczyli i co nowego poznali.
Praca domowa:
Wykorzystując leksykę i gramatykę z lekcji, napisz, jak świętujesz Nowy Rok.
Materiały pomocnicze:
zdjęcia tradycji noworocznych z internetu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
W trakcie lekcji katalog interaktywny posłuży do wprowadzenia nowego materiału na temat Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako przypomnienie poznanego słownictwa lub stać się bazą do ćwiczeń w rozumieniu ze słuchu lub w mówieniu.