Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: С Новым годом! / Szczęśliwego Nowego Roku!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada, jak Rosjanie świętują Nowy Rok;

  • przedstawia i opisuje rosyjskie zwyczaje noworoczne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje kulturę kraju, którego języka się uczy;

  • uświadamia sobie, jak wiele informacji jest w stanie zrozumieć pomimo początkowego etapu nauki języka;

  • uświadamia sobie, że potrafi tworzyć proste wypowiedzi ustne, reagować na pytania i nawiązywać tym samym kontakt z osobami rosyjskojęzycznymi.

Strategie uczenia się:

  • stosowanie nowych słów w znanym kontekście, wspomaganie się obrazem;

  • porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • używanie języka pomimo braków w wiedzy gramatycznej, np. odpowiadając na pytania nauczyciela;

  • utrwalanie i łączenie nowych informacji z nabytymi wcześniej;

  • strategie społeczne – uczenie się od siebie wzajemnie.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • metoda dedukcji;

  • burza mózgów;

  • metoda audiowizualna – audio, prezentacja multimedialna, grafiki.

Techniki:

  • powtarzanie pytań oraz odpowiedzi, nowo poznanych słów i wyrażeń;

  • poznawanie treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym;

  • analiza struktur gramatycznych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu,

  • projektor lub tablica multimedialna,

  • zdjęcia z internetu,

  • głośniki,

  • zeszyt przedmiotowy.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jak świętuje się Nowy Rok w Polsce i jakie znają tradycje noworoczne. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel, nawiązując do rozmowy odbytej z uczniami podczas fazy wprowadzającej, zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem w części Przeczytaj. Następnie chętni uczniowie po kolei czytają fragmenty tekstu. Nauczyciel koryguje wymowę i intonację.

  • Na końcu nauczyciel pyta, czy tekst jest zrozumiały. Jeżeli są jakieś niezrozumiałe słowa, to nauczyciel próbuje naprowadzić uczniów na prawidłowe tłumaczenie, np. podając przykłady użycia danego słowa w zdaniach.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by zaznaczyli w tekście noworoczne tradycje.

  • Następnie uczniowie oglądają i słuchają multimedium.

  • Po zapoznaniu się z multimedium w celu utrwalenia leksyki nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy kilka kadrów z noworocznymi tradycjami, np. wręczanie prezentów, ubieranie choinki i po kolei wyznacza uczniów, którzy mają nazwać tę tradycję po rosyjsku.

  • Na koniec nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili, które tradycje noworoczne są takie same jak w Polsce, a które się różnią.

  • Zanim nauczyciel przejdzie do rubryki Zapamiętaj! w części Przeczytaj, zwraca uwagę na formy wyrażenia друг друга obecne w tekście i pyta uczniów, co może oznaczać to wyrażenie.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w rubryce Zapamiętaj!

  • W celu lepszego opanowania zagadnienia nauczyciel proponuje uczniom grę. Nauczyciel podaje czasownik, a uczeń - prawidłową formę wyrażenia друг друга np. nauczyciel mówi: разговаривать, а uczeń odpowiada друг с другом.

  • W celu utrwalenia materiału poznanego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Mogą pracować w parach lub w małych grupach.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich napisał po jednym zdaniu z użyciem słownictwa z tekstu i wyrażeniem друг друга. Chętni uczniowie zapisują swoje zdania na tablicy.

Jeżeli w zdaniu ucznia jest błąd, nauczyciel prosi całą grupę, żeby spróbowała go znaleźć i poprawić.

Lekcja kończy się podsumowaniem i dokończeniem zdań:

Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się... Umiem...

Uczniowie wymieniają, czego się nauczyli i co nowego poznali.

Praca domowa:

Wykorzystując leksykę i gramatykę z lekcji, napisz, jak świętujesz Nowy Rok.

Materiały pomocnicze:

zdjęcia tradycji noworocznych z internetu

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

W trakcie lekcji katalog interaktywny posłuży do wprowadzenia nowego materiału na temat Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako przypomnienie poznanego słownictwa lub stać się bazą do ćwiczeń w rozumieniu ze słuchu lub w mówieniu.