Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Wietrzenie fizyczne i jego rodzaje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Dynamika w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę wietrzenia fizycznego,

  • rozróżnia rodzaje wietrzenia fizycznego,

  • prawidłowo wskazuje miejsca występowania wietrzenia fizycznego.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: Blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlas

Materiały pomocnicze

  • Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel kolejno omawia najważniejsze zagadnienia przedstawione w e‑materiale. Uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują jedno z poleceń (nauczyciel informuje uczniów, które polecenie wykonują).

  • Uczniowie dobierają się w pary (w parze każdy uczeń wykonywał inne polecenie) i uczniowie wzajemnie uczą się, prezentując swoje odpowiedzi. W parach także sprawdzają poprawność wykonania poleceń.

  • Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują polecenia na forum klasy, podczas wspólnej dyskusji uczniowie sprawdzają poprawność wykonania poleceń, nanoszą poprawki do swoich notatek, uzupełniają je.

  • Jeśli pozostanie czas uczniowie przystępują do wykonania zadań w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Wykonanie pisemnej pracy na temat znaczenia procesów wietrzenia fizycznego dla rozwoju turystyki. Czy produkty wietrzenia fizycznego mogą być atrakcją turystyczną? Odpowiedź należy uzasadnić, podając odpowiednie przykłady potwierdzające lub negujące pytanie. Praca może mieć charakter długoterminowy ze względu na konieczność wykorzystanie innych źródeł niż atlas i e‑materiał.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia całego działu dotyczącego litosfery.