Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Wietrzenie fizyczne i jego rodzaje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Dynamika w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia istotę wietrzenia fizycznego,
rozróżnia rodzaje wietrzenia fizycznego,
prawidłowo wskazuje miejsca występowania wietrzenia fizycznego.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: Blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlas
Materiały pomocnicze
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia najważniejsze zagadnienia przedstawione w e‑materiale. Uczniowie wykonują własne notatki w zeszycie.
Nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują jedno z poleceń (nauczyciel informuje uczniów, które polecenie wykonują).
Uczniowie dobierają się w pary (w parze każdy uczeń wykonywał inne polecenie) i uczniowie wzajemnie uczą się, prezentując swoje odpowiedzi. W parach także sprawdzają poprawność wykonania poleceń.
Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują polecenia na forum klasy, podczas wspólnej dyskusji uczniowie sprawdzają poprawność wykonania poleceń, nanoszą poprawki do swoich notatek, uzupełniają je.
Jeśli pozostanie czas uczniowie przystępują do wykonania zadań w e‑materiale.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Wykonanie pisemnej pracy na temat znaczenia procesów wietrzenia fizycznego dla rozwoju turystyki. Czy produkty wietrzenia fizycznego mogą być atrakcją turystyczną? Odpowiedź należy uzasadnić, podając odpowiednie przykłady potwierdzające lub negujące pytanie. Praca może mieć charakter długoterminowy ze względu na konieczność wykorzystanie innych źródeł niż atlas i e‑materiał.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia całego działu dotyczącego litosfery.