Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie substancje wchodzą w skład kosmetyków i w jaki sposób oddziałują na nasz organizm?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

3) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków (np. na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

3) opisuje tworzenie się emulsji, ich zastosowania; analizuje skład kosmetyków (np. na podstawie etykiety kremu, balsamu, pasty do zębów itd.) i wyszukuje w dostępnych źródłach informacje na temat ich działania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia składniki występujące w kosmetykach;

  • określa działanie składników kosmetyków;

  • wymienia składniki kosmetyków których należy unikać.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • film edukacyjny;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika gadająca ściana;

  • okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału i zawarte tam pytania, np.: co oznacza słowo kosmetyka? Jakie kosmetyki stosowano dawniej?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: jakie składniki wchodzą w skład kosmetyku, np. pasty do zębów?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, których zadaniem będzie opracowanie odpowiedzi na pytania:

  • grupa I – jaka jest rola kosmetyków?;

  • grupa II – co wchodzi w skład bazy?;

  • grupa III – jakie są stosowane składniki czynne w kosmetykach?;

  • grupa IV – jakie stosuje się dodatki do kosmetyków?;

  • grupa V – które składniki kosmetyków mogą powodować powikłania zdrowotne?

    Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A3, mazaki. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.

  1. Nauczyciel dzielą losowo uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdej grupy będzie znalezienie na etykiecie poniższych kosmetyków substancji które zostały zawarte w e‑materiale oraz opisaniu i ich właściwości

  • grupa 1:

RHIyeXAiBHFNi

Plik PDF o rozmiarze 321.31 KB w języku polskim
  • grupa 2:

R6DPTf4AJfKD1

Plik PDF o rozmiarze 1 014.07 KB w języku polskim
  • grupa 3:

RYLDbjl8x7uv1

Plik PDF o rozmiarze 1.09 MB w języku polskim
  1. Nauczyciel odsyła uczniów do filmu edukacyjnego. Uczniowie w parach oglądają film, a następnie wykonują zawarte w medium polecenia.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą uzupełnić swoje luki kompetencyjne.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje: mazaki, arkusze papieru A3, glutaki. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co jest emulgatorem w emulsji O/W i W/O?

  • Jaką rolę pełni tlenek cynku w kosmetykach chroniacych przed promieniowniem UV?

  • Jakie substancje zaliczamy do bazowych w kosmetykach?

  • Wymień pięć substancji czynnych stosowanych w kosmetykach.

  • Jaka jest rola pantenolu jako składnika balsamu do ciała?

  • Jakie substancje stosuje się w kosmetykach jako konserwanty?

  • Jakie jest działanie negatywne na organizm człowieka silikonu poprzez częste stosowanie kosmetyku, który go zawiera?