Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Встретимся в пять часов дня / Spotkajmy się o szóstej wieczorem

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada po rosyjsku o różnych strefach czasowych;

  • określa czas trwania wybranej czynności lub wydarzenia;

  • określa porę wybranych czynności wykonywanych w ciągu dnia, stosując wyrazy pomocnicze: утра, дня, вечера, ночи;

  • pisze krótkie wypracowanie o tym, w jaki sposób spędza jeden z dni wolnych, co i o której godzinie robi.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych (geografii) na lekcji języka rosyjskiego;

  • zdobywa wiedzę o otaczającym go świecie.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w kontekście, kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;

  • strategie kognitywne: rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia wyrazów w tekstach słuchanych i czytanych, odgadywanie znaczenia za pomocą wskazówek pozajęzykowych (ilustracje, zegary);

Metody i techniki nauczania:

Metody:

  • metoda programowana;

  • metoda praktyczna;

  • metoda audiolingwalna;

  • metoda podająca;

  • metoda kognitywna.

Techniki:

  • techniki multimedialne;

  • minidialogi;

  • powtarzanie całych fraz i zdań w celu przyswojenia gotowych wzorców komunikacyjnych;

  • audio, prezentacja multimedialna, grafiki;

  • udzielanie objaśnień treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, ekran lub tablica interaktywna.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie głośno policzyli do 30. Mogą po kolei nazywać liczebniki, których powtórzenie przyda się do określania czasu.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z ciekawostką, która dotyczy stref czasowych w Rosji. Można nawiązać do noworocznego filmu Ёлки, w którym bohaterka zmienia strefy czasowe, aby dać sobie szansę na wypowiedzenie życzenia o północy w Nowy Rok.

  • Uczniowie wraz z nauczycielem określają temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel, nawiązując do ciekawostki, kontynuuje temat stref czasowych. Proponuje uczniom zapoznanie się z tekstem z części „Przeczytaj”. Zwraca uwagę na fakt, że w odróżnieniu od języka polskiego w języku rosyjskim godziny określamy za pomocą liczebników głównych, a nie porządkowych. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3.

  • Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia dotyczące określania czasu. Przedstawia informacje na temat podawania czasu: jak określać godziny, jak precyzować porę dnia oraz w jaki sposób odpowiadać na dwa pytania: сколько времени? когда?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–5 do kącika gramatycznego (Возьми́ на заме́тку w sekcji „Przeczytaj”).

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium (katalog interaktywny), z którego dowiadują się, jak dwoje przyjaciół spędza sobotę. Uczniowie wykonują zadania 1–3 do multimedium.

  • Następnie uczniowie, pracując w parach lub małych grupach, zadają sobie nawzajem pytania, np.: Что ты делал вчера в восемь часов вечера? Что ты будешь делать/сделаешь в субботу в одиннадцать часов утра? Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane im przez kolegów i koleżanki. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–7 z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel, wykorzystując zegar ze wskazówkami, pokazuje kolejne godziny, a uczniowie mówią, co zrobili, robią lub zrobią o tej godzinie (określają czas).

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8 z części „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Zegar ze wskazówkami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

Katalog interaktywny można wykorzystać np. w celu odtwarzania przez uczniów scenki, wcielenia się w bohaterów sytuacji przedstawionej w katalogu.