Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi – język rosyjski
Temat zajęć: Встретимся в пять часов дня / Spotkajmy się o szóstej wieczorem
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada po rosyjsku o różnych strefach czasowych;
określa czas trwania wybranej czynności lub wydarzenia;
określa porę wybranych czynności wykonywanych w ciągu dnia, stosując wyrazy pomocnicze: утра, дня, вечера, ночи;
pisze krótkie wypracowanie o tym, w jaki sposób spędza jeden z dni wolnych, co i o której godzinie robi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych (geografii) na lekcji języka rosyjskiego;
zdobywa wiedzę o otaczającym go świecie.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: umiejscawianie nowych słów w kontekście, kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;
strategie kognitywne: rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia wyrazów w tekstach słuchanych i czytanych, odgadywanie znaczenia za pomocą wskazówek pozajęzykowych (ilustracje, zegary);
Metody i techniki nauczania:
Metody:
metoda programowana;
metoda praktyczna;
metoda audiolingwalna;
metoda podająca;
metoda kognitywna.
Techniki:
techniki multimedialne;
minidialogi;
powtarzanie całych fraz i zdań w celu przyswojenia gotowych wzorców komunikacyjnych;
audio, prezentacja multimedialna, grafiki;
udzielanie objaśnień treści obcojęzycznych, osadzonych w kontekście kulturowym, sytuacyjnym.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, ekran lub tablica interaktywna.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie głośno policzyli do 30. Mogą po kolei nazywać liczebniki, których powtórzenie przyda się do określania czasu.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z ciekawostką, która dotyczy stref czasowych w Rosji. Można nawiązać do noworocznego filmu Ёлки, w którym bohaterka zmienia strefy czasowe, aby dać sobie szansę na wypowiedzenie życzenia o północy w Nowy Rok.
Uczniowie wraz z nauczycielem określają temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel, nawiązując do ciekawostki, kontynuuje temat stref czasowych. Proponuje uczniom zapoznanie się z tekstem z części „Przeczytaj”. Zwraca uwagę na fakt, że w odróżnieniu od języka polskiego w języku rosyjskim godziny określamy za pomocą liczebników głównych, a nie porządkowych. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3.
Nauczyciel wyjaśnia zagadnienia dotyczące określania czasu. Przedstawia informacje na temat podawania czasu: jak określać godziny, jak precyzować porę dnia oraz w jaki sposób odpowiadać na dwa pytania: сколько времени? когда?
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–5 do kącika gramatycznego (Возьми́ на заме́тку w sekcji „Przeczytaj”).
Uczniowie zapoznają się z multimedium (katalog interaktywny), z którego dowiadują się, jak dwoje przyjaciół spędza sobotę. Uczniowie wykonują zadania 1–3 do multimedium.
Następnie uczniowie, pracując w parach lub małych grupach, zadają sobie nawzajem pytania, np.: Что ты делал вчера в восемь часов вечера? Что ты будешь делать/сделаешь в субботу в одиннадцать часов утра? Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane im przez kolegów i koleżanki. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–7 z części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel, wykorzystując zegar ze wskazówkami, pokazuje kolejne godziny, a uczniowie mówią, co zrobili, robią lub zrobią o tej godzinie (określają czas).
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zegar ze wskazówkami.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
Katalog interaktywny można wykorzystać np. w celu odtwarzania przez uczniów scenki, wcielenia się w bohaterów sytuacji przedstawionej w katalogu.