Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje różne koncepcje integracji europejskiej;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących koncepcji zjednoczenia Europy po II wojnie światowej;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: {...}
Faza wstępna:
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej” i omówienie celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej”. Prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytanie sondażowe z sekcji „Przeczytaj” i przygotowanie uzasadnienia.
Wyniki głosowania są wyświetlane na tablicy interaktywnej. Zespół klasowy je analizuje, a chętne osoby uzasadniają swój wybór.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schematy”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dzielą się na cztery grupy i wyszukują aktualne dane dotyczące opinii respondentów przedstawionych na wykresach (elementy WebQuestu). Reprezentanci zespołów przedstawiają rezultaty poszukiwań.
Uczniowie analizują, jak zmieniły się opinie respondentów i dyskutują nt. skutków otwarcia granic po wstąpieniu Polski do UE i obecnie.
Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie uzupełniają mapę myśli, którą przygotowali na początku zajęć (mogą to również zrobić w domu).
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Deklaracja Schumana, 9.05.1950 r., europa.eu.
CBOS, Polska w Unii Europejskiej, cbos.pl.
Jacek Lepiarz, Niemcy:Schaeuble krytykuje pomysł Stanów Zjednoczonych Europy, gazetaprawna.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimediami z sekcji „Schematy”, aby poszukać aktualnych danych i przygotować się do dyskusji na zajęciach.