Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje różne koncepcje integracji europejskiej;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących koncepcji zjednoczenia Europy po II wojnie światowej;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: {...}

Faza wstępna:

  1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej” i omówienie celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Koncepcje zjednoczenia Europy po II wojnie światowej”. Prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytanie sondażowe z sekcji „Przeczytaj” i przygotowanie uzasadnienia.

  3. Wyniki głosowania są wyświetlane na tablicy interaktywnej. Zespół klasowy je analizuje, a chętne osoby uzasadniają swój wybór.

  4. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schematy”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dzielą się na cztery grupy i wyszukują aktualne dane dotyczące opinii respondentów przedstawionych na wykresach (elementy WebQuestu). Reprezentanci zespołów przedstawiają rezultaty poszukiwań.

  5. Uczniowie analizują, jak zmieniły się opinie respondentów i dyskutują nt. skutków otwarcia granic po wstąpieniu Polski do UE i obecnie.

  6. Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie uzupełniają mapę myśli, którą przygotowali na początku zajęć (mogą to również zrobić w domu).

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Deklaracja Schumana, 9.05.1950 r., europa.eu.

CBOS, Polska w Unii Europejskiej, cbos.pl.

Jacek Lepiarz, Niemcy:Schaeuble krytykuje pomysł Stanów Zjednoczonych Europy, gazetaprawna.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimediami z sekcji „Schematy”, aby poszukać aktualnych danych i przygotować się do dyskusji na zajęciach.