Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Przedmiot: geografia

Temat: Działania człowieka wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

  1. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  2. Integrowanie wiedzy przyrodniczej, społecznej, ekonomicznej i humanistycznej

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.

  2. Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.

  3. Kształtowanie umiejętności wieloaspektowego postrzegania przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.

  4. Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.

  5. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.

  6. Prognozowanie przemian zachodzących w środowisku przyrodniczym i społeczno- gospodarczym.

III. Kształtowanie postaw.

  1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

  2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

  3. Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.

  4. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.

  5. Przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim na rzecz rozwoju lokalnego, regionalnego oraz Polski.

Treści nauczania

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń: 
9) identyfikuje przyczyny przyrodnicze i antropogeniczne ograniczonych zasobów wodnych w wybranych regionach świata i proponuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • potrafi omówić wielkość zużycia wody w Polsce na przestrzeni lat,

  • potrafi wskazać działania, które mogą prowadzić do zmniejszenia zużycia wody w gospodarstwach domowych,

  • potrafi wskazać działania, które mogą prowadzić do zmniejszenia zużycia wody w przemyśle,

  • potrafi wskazać działania, które mogą prowadzić do zmniejszenia zużycia wody w rolnictwie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania Blended learning, IBSE, mapa myśli

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem oraz blokiem Przeczytaj e‑materiału i wykonują zawarte w nim polecenia. Uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Nauczyciel kontroluje prawidłowość pracy uczniów. Uczniowie korygują swoje notatki.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom możliwości racjonalnego korzystania z wody w gospodarstwie domowym, przemyśle oraz rolnictwie. Pokazuje konkretne rozwiązania techniczne i technologiczne. Uczniowie wykonują notatki.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wykonują mapę myśli. Zastanawiają się w jakich dziedzinach człowiek może ograniczyć zużycie wody. Wpisują także bariery w racjonalnym korzystaniu z wody. Uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i na forum klasy wykonują polecenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonywanej pracy.

  • W parach uczniowie weryfikują przygotowaną wcześniej mapę myśli, nanoszą poprawki i ewentualne uzupełnienia.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie wykonują blok ćwiczeniowy zawarty w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Sporządź opracowanie tekstowe przygotowanej podczas lekcji mapy myśli (notatka).

  • Przygotuj kampanię informacyjną i przeprowadź ją na terenie szkoły na temat racjonalnego korzystania z wody.

Wskazówki metodyczne do innego zastosowania multimedium

Audiobook można zastosować podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących hydrologii. Może być użyteczny w trakcie omawiania obszarów niedoboru wody na świecie oraz skutków nieracjonalnego gospodarowania wodą.