Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Negatywne i pozytywne skutki bezrobocia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.

Uczeń:

6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia rodzaje bezrobocia,

  • wskazuje przyczyny bezrobocia,

  • omawia negatywne i pozytywne skutki bezrobocia.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, wykresu, mapy myśli), drzewo decyzyjne

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

Kośmicki E., Malinowska S., Bezrobocie we współczesnym świecie: czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia?, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2015, nr 4 (76), s. 3–24.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Burza mózgów: uczniowie na karteczkach samoprzylepnych zapisują skojarzenia do hasła bezrobocie (jeden uczeń – jedna karteczka).

  • Analiza, grupowanie skojarzeń.

  • Pogadanka: czym jest bezrobocie? jak je postrzegamy?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z bloku tekstowego e‑materiału, uczniowie omawiają podział bezrobocia.

  • Dyskusja na forum klasy o przyczynach bezrobocia.

  • Dlaczego w PRL‑u nie było bezrobocia? Czy na pewno nie było? Dyskusja kierowana przez nauczyciela.

  • Korzystając z e‑materiału, uczniowie omawiają zmiany wskaźnika stopy bezrobocia w Polsce w ostatnich latach (wykres); porównują bezrobocie w Polsce z innymi krajami; wyciągają wnioski dotyczące przyczyn różnic.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  • Uczniowie w grupach analizują różne skutki bezrobocia; zwracają uwagę, że skutki mogą być negatywne, ale również i pozytywne (dla pracujących i bezrobotnych).

  • Krótka dyskusja o skutkach (ekonomicznych, psychologicznych, społecznych) z wykorzystaniem mapy myśli.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom (każdej grupie) arkusze papieru i pisaki – na arkuszach uczniowie rysują schemat drzewa decyzyjnego, w jego pniu zapisują problem do rozwiązania: Czy należy zwalczać bezrobocie, jeżeli przynosi ono także pozytywne skutki?

  • Uczniowie wpisują warianty rozwiązania problemu, negatywne i pozytywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski wynikające z analizy problemu.

  • Po ukończeniu pracy nad drzewem decyzyjnym każda grupa przedstawia efekty swojej pracy.

  • Nauczyciel razem z uczniami podsumowuje wypracowane wnioski.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji.

  • Następnie ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Porównaj stopę bezrobocia w swoim województwie ze stopą bezrobocia w kraju. Czy w Twoim województwie jest ona wyższa czy niższa od krajowej? Co wpływa na jej wartość?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa myśli może zostać wykorzystana na lekcji dotyczącej bezrobocia w Polsce (zakres podstawowy: XV. 5).