Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Negatywne i pozytywne skutki bezrobocia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rodzaje bezrobocia,
wskazuje przyczyny bezrobocia,
omawia negatywne i pozytywne skutki bezrobocia.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, wykresu, mapy myśli), drzewo decyzyjne
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Kośmicki E., Malinowska S., Bezrobocie we współczesnym świecie: czy istnieją możliwości pełnego zatrudnienia?, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2015, nr 4 (76), s. 3–24.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Burza mózgów: uczniowie na karteczkach samoprzylepnych zapisują skojarzenia do hasła bezrobocie (jeden uczeń – jedna karteczka).
Analiza, grupowanie skojarzeń.
Pogadanka: czym jest bezrobocie? jak je postrzegamy?
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Korzystając z bloku tekstowego e‑materiału, uczniowie omawiają podział bezrobocia.
Dyskusja na forum klasy o przyczynach bezrobocia.
Dlaczego w PRL‑u nie było bezrobocia? Czy na pewno nie było? Dyskusja kierowana przez nauczyciela.
Korzystając z e‑materiału, uczniowie omawiają zmiany wskaźnika stopy bezrobocia w Polsce w ostatnich latach (wykres); porównują bezrobocie w Polsce z innymi krajami; wyciągają wnioski dotyczące przyczyn różnic.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Uczniowie w grupach analizują różne skutki bezrobocia; zwracają uwagę, że skutki mogą być negatywne, ale również i pozytywne (dla pracujących i bezrobotnych).
Krótka dyskusja o skutkach (ekonomicznych, psychologicznych, społecznych) z wykorzystaniem mapy myśli.
Nauczyciel rozdaje uczniom (każdej grupie) arkusze papieru i pisaki – na arkuszach uczniowie rysują schemat drzewa decyzyjnego, w jego pniu zapisują problem do rozwiązania: Czy należy zwalczać bezrobocie, jeżeli przynosi ono także pozytywne skutki?
Uczniowie wpisują warianty rozwiązania problemu, negatywne i pozytywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski wynikające z analizy problemu.
Po ukończeniu pracy nad drzewem decyzyjnym każda grupa przedstawia efekty swojej pracy.
Nauczyciel razem z uczniami podsumowuje wypracowane wnioski.
Faza podsumowująca
Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji.
Następnie ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Porównaj stopę bezrobocia w swoim województwie ze stopą bezrobocia w kraju. Czy w Twoim województwie jest ona wyższa czy niższa od krajowej? Co wpływa na jej wartość?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapa myśli może zostać wykorzystana na lekcji dotyczącej bezrobocia w Polsce (zakres podstawowy: XV. 5).