Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak klasyfikuje się wodorki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
klasyfikuje wodorki ze względu na rodzaj wiązań w nich tworzonych;
klasyfikuje wodorki ze względu na ich reaktywność;
ocenia reaktywność wodorków;
wyznaczy wzór wodorku na podstawie składu procentowego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
mapa pojęciowa;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: do jakiej klasy związków należy woda, amoniak, metan? Znacie inne przykłady?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: jak klasyfikuje się wodorki?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale – zadaniem uczniów jest poznanie pojęcia „wodorki”, ich wzór ogólny i ich klasyfikację. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby odpowiadają na pytania nauczyciela, np. Jak definiuje się wodorki? Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na rodzaj tworzonych w nich wiązań? Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na ich reaktywność? Uczniowie podają również przykłady.
Uczniowie na forum klasy omawiają zasady tworzenia nazw systematycznych wodorków wg Stocka.
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów z zajęć. W tym celu rysuje lub wywiesza wydrukowany wcześniej model układu okresowego pierwiastków, jak poniżej, a uczniowie podchodzą kolejno do jego biurka i losują karteczki z pierwiastkami chemicznymi. W odpowiednie kratki na plakacie piszą wzory sumaryczne wodorków.
Po zakończonej pracy całego zespołu klasowego, nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zdjęcia lub przerysowania schematu do zeszytu.
Uczniowie analizują mapę pojęciową w parach i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może być wydrukowana i wklejona przez uczniów do zeszytu, jako szczegółowa notatka do tematu lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na rodzaj tworzonych w nich wiązań?
Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na ich reaktywność?
Co to są wodorki?
Jakie są zasady tworzenia nazw systematycznych wodorków?
Nauczyciel przygotowuje: arkusz A2 z narysowanym termometrem i skalą, cenki.
Plansza z układem okresowym pierwiastków chemicznych.