Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak klasyfikuje się wodorki?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • klasyfikuje wodorki ze względu na rodzaj wiązań w nich tworzonych;

  • klasyfikuje wodorki ze względu na ich reaktywność;

  • ocenia reaktywność wodorków;

  • wyznaczy wzór wodorku na podstawie składu procentowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • mapa pojęciowa;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: do jakiej klasy związków należy woda, amoniak, metan? Znacie inne przykłady?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: jak klasyfikuje się wodorki?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale – zadaniem uczniów jest poznanie pojęcia „wodorki”, ich wzór ogólny i ich klasyfikację. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby odpowiadają na pytania nauczyciela, np. Jak definiuje się wodorki? Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na rodzaj tworzonych w nich wiązań? Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na ich reaktywność? Uczniowie podają również przykłady.

  2. Uczniowie na forum klasy omawiają zasady tworzenia nazw systematycznych wodorków wg Stocka.

  3. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów z zajęć. W tym celu rysuje lub wywiesza wydrukowany wcześniej model układu okresowego pierwiastków, jak poniżej, a uczniowie podchodzą kolejno do jego biurka i losują karteczki z pierwiastkami chemicznymi. W odpowiednie kratki na plakacie piszą wzory sumaryczne wodorków.

  4. Po zakończonej pracy całego zespołu klasowego, nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zdjęcia lub przerysowania schematu do zeszytu.

  5. Uczniowie analizują mapę pojęciową w parach i wykonują zawarte tam ćwiczenia.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

  1. Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa pojęciowa może być wydrukowana i wklejona przez uczniów do zeszytu, jako szczegółowa notatka do tematu lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na rodzaj tworzonych w nich wiązań?

  • Jak klasyfikuje się wodorki z uwagi na ich reaktywność?

  • Co to są wodorki?

  • Jakie są zasady tworzenia nazw systematycznych wodorków?

  1. Nauczyciel przygotowuje: arkusz A2 z narysowanym termometrem i skalą, cenki.

  2. Plansza z układem okresowym pierwiastków chemicznych.