Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Samouczek: Budowa toposu odwróconego w powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz znaczenie pojęcia topos.
Porównasz opowieść z fragmentu powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy z biblijnym pierwowzorem.
Przeanalizujesz sposób budowy toposu odwróconego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się blokiem tekstowym lekcji oraz zamieszczoną w nim galerią obrazów przedstawiających rajski ogród.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów o ich rozumienie i interpretację grzechu pierworodnego. Uczniowie wymieniają się swoimi refleksjami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie fragmentu Księgi Rodzaju (sekcja „Audiobook”). Następnie poleca, by uczniowie, pracując w parach, wykonali polecenie 1 i 2 z tej sekcji. Kilka osób prezentuje propozycje odpowiedzi.
Wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje fragment powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy zmieszczony w bloku tekstowym lekcji. Prowadzący pyta o refleksje uczniów: czym różni się wersja wydarzeń przedstawiona przez Olgę Tokarczuk od biblijnej? Wnioski zostają zapisane na tablicy w formie mapy myśli.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Samouczek” i indywidualnie się z nią zapoznają. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia zamieszczone w sekcji. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi kilka osób o zaprezentowanie efektów pracy. Uczniowie mogą je przedyskutować, a nauczyciel skomentować.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wyszukaj w internecie inne niż zaprezentowane na lekcji obrazy wykorzystujące motyw rajskiego ogrodu.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Władysław Dynak, Aleksander Labuda, Lekcje czytania. Eksplikacje literackie, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.