Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Klasyfikacja tkanek zwierzęcych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje różne rodzaje tkanek na zdjęciach mikroskopowych;

  • porównuje zasadnicze typy tkanek występujących u zwierząt;

  • określa lokalizację tkanek w organizmie człowieka;

  • wykazuje związek budowy tkanek z pełnioną funkcją;

  • dokonuje obserwacji makroskopowej zwierzęcych narządów wewnętrznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia badawcza.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • pogadanka;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • obserwacja makroskopowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • świeże narządy zwierzęce, np. serce, nerka, płuco i mózg świni, żołądek indyka lub kury, kości kurczaka;

  • skalpele, igły preparacyjne, podkładki do badania narządów;

  • stanowiska do obserwacji makroskopowych.

Przed lekcją:

Nauczyciel przygotowuje okazy świeżych narządów zwierząt oraz stanowiska do obserwacji makroskopowych.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel, wprowadzając uczniów w temat lekcji, zadaje pytania:

  • Czym różni się komórka od tkanki?

  • Jaki organizm nazywamy wielokomórkowym?

  1. Uczniowie, pracując w parach, porównują funkcjonowanie organizmu jednokomórkowego i wielokomórkowego. Chętne osoby wypowiadają się.

  2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

  • Jakie jest pochodzenie tkanek?

  • Jak powstają tkanki w rozwoju embrionalnym organizmu?

    Uczniowie wyszukują w e‑materiale informacje dotyczące pochodzenia tkanek. Wymieniają nazwy listków zarodkowych, z których powstają cztery podstawowe rodzaje tkanek. Wyjaśniają, czym jest histogeneza.

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

  • Jak współpracują ze sobą poszczególne tkanki?

  • Jaki istnieje związek między budową tkankową narządu a jego funkcją pełnioną w organizmie?

    Uczniowie wyszukują w e‑materiale odpowiednie informacje. Wybrane osoby określają elementy, dzięki którym praca narządów jest skoordynowana, oraz wyjaśniają związek między budową tkanek a ich funkcjami.

  1. Uczniowie w parach przeprowadzają obserwacje makroskopowe narządów zwierząt zgodnie z przygotowaną instrukcją (zob. materiały pomocnicze). Każda para wybiera jeden narząd do obserwacji i wykonuje polecenia zamieszczone w instrukcji. Następnie dzieli się efektami swojej pracy z parami obserwującymi inne narządy. Na koniec uczniowie wspólnie formułują wnioski i zapisują je w zeszytach. Nauczyciel czuwa nad poprawnością działań uczniów, przekazuje informację zwrotną o ich pracy.

  2. Odpowiedź na ostatnie polecenie z instrukcji („Omów działania, które należy wykonać, aby stwierdzić, że w danym narządzie jest obecna określona tkanka”) stanowi punkt wyjścia do pracy z grafiką interaktywną. Uczniowie, wykorzystując grafikę, analizują cechy wybranych tkanek i ich lokalizację w różnych narządach człowieka. Samodzielnie wykonują polecenia nr 1 i 2 w sekcji „Grafika interaktywna”.

  3. Wskazane przez nauczyciela osoby prezentują wyniki swojej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  • Dla wszystkich: wykonaj ćwiczenie nr 8.

  • Dla chętnych: wykonaj polecenie nr 3 do grafiki interaktywnej.

Materiały pomocnicze:

RFGiSUbwZ7WmE

Załącznik 1. Instrukcja przeprowadzenia obserwacji makroskopowej.
Plik PDF o rozmiarze 173.10 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

  • Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną w fazie wprowadzającej lekcji, by wskazać podopiecznym główne rodzaje tkanek, lub w fazie podsumowującej, aby utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę.