Dla nauczyciela
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Klasyfikacja tkanek zwierzęcych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje różne rodzaje tkanek na zdjęciach mikroskopowych;
porównuje zasadnicze typy tkanek występujących u zwierząt;
określa lokalizację tkanek w organizmie człowieka;
wykazuje związek budowy tkanek z pełnioną funkcją;
dokonuje obserwacji makroskopowej zwierzęcych narządów wewnętrznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia badawcza.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
pogadanka;
analiza grafiki interaktywnej;
obserwacja makroskopowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
świeże narządy zwierzęce, np. serce, nerka, płuco i mózg świni, żołądek indyka lub kury, kości kurczaka;
skalpele, igły preparacyjne, podkładki do badania narządów;
stanowiska do obserwacji makroskopowych.
Przed lekcją:
Nauczyciel przygotowuje okazy świeżych narządów zwierząt oraz stanowiska do obserwacji makroskopowych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, wprowadzając uczniów w temat lekcji, zadaje pytania:
Czym różni się komórka od tkanki?
Jaki organizm nazywamy wielokomórkowym?
Uczniowie, pracując w parach, porównują funkcjonowanie organizmu jednokomórkowego i wielokomórkowego. Chętne osoby wypowiadają się.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie jest pochodzenie tkanek?
Jak powstają tkanki w rozwoju embrionalnym organizmu?
Uczniowie wyszukują w e‑materiale informacje dotyczące pochodzenia tkanek. Wymieniają nazwy listków zarodkowych, z których powstają cztery podstawowe rodzaje tkanek. Wyjaśniają, czym jest histogeneza.
Nauczyciel zadaje pytania:
Jak współpracują ze sobą poszczególne tkanki?
Jaki istnieje związek między budową tkankową narządu a jego funkcją pełnioną w organizmie?
Uczniowie wyszukują w e‑materiale odpowiednie informacje. Wybrane osoby określają elementy, dzięki którym praca narządów jest skoordynowana, oraz wyjaśniają związek między budową tkanek a ich funkcjami.
Uczniowie w parach przeprowadzają obserwacje makroskopowe narządów zwierząt zgodnie z przygotowaną instrukcją (zob. materiały pomocnicze). Każda para wybiera jeden narząd do obserwacji i wykonuje polecenia zamieszczone w instrukcji. Następnie dzieli się efektami swojej pracy z parami obserwującymi inne narządy. Na koniec uczniowie wspólnie formułują wnioski i zapisują je w zeszytach. Nauczyciel czuwa nad poprawnością działań uczniów, przekazuje informację zwrotną o ich pracy.
Odpowiedź na ostatnie polecenie z instrukcji („Omów działania, które należy wykonać, aby stwierdzić, że w danym narządzie jest obecna określona tkanka”) stanowi punkt wyjścia do pracy z grafiką interaktywną. Uczniowie, wykorzystując grafikę, analizują cechy wybranych tkanek i ich lokalizację w różnych narządach człowieka. Samodzielnie wykonują polecenia nr 1 i 2 w sekcji „Grafika interaktywna”.
Wskazane przez nauczyciela osoby prezentują wyniki swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Dla wszystkich: wykonaj ćwiczenie nr 8.
Dla chętnych: wykonaj polecenie nr 3 do grafiki interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną w fazie wprowadzającej lekcji, by wskazać podopiecznym główne rodzaje tkanek, lub w fazie podsumowującej, aby utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę.