Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy iteracyjne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, kiedy należy zastosować mechanizm iteracji.
Rozwiążesz problemy obliczeniowe, wykorzystując mechanizm iteracji.
Przeanalizujesz schematy blokowe algorytmów iteracyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy iteracyjne”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje rozwiązanie polecenia 2 z sekcji „Animacja”. Będzie pełnił rolę eksperta podczas zajęć.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią animacji. Następnie w parach rozwiązują polecenie 2. W kolejnym kroku na forum klasy omawiają swoje rozwiązania.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z poleceniem 3 w sekcji „Animacja”. Wykonują schemat blokowy, a następnie porównują go z rozwiązaniem przedstawionym w prezentacji multimedialnej. W trakcie pracy zapisują problemy i pytania. Po czym następuje dyskusja, podczas której uczeń‑ekspert wyjaśnia niezrozumiałe kroki procedury.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie znający podstawy programowania mogą zapisywać rozwiązania problemów w języku programowania.