SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Islandia - światowy lider OZE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia uwarunkowania rozwoju energetyki w Islandii,

  • charakteryzuje strukturę produkcji energii elektrycznej w Islandii oraz wyjaśnia związek między rozmieszczeniem głównych elektrowni a warunkami przyrodniczymi i pozaprzyrodniczymi,

  • dyskutuje nad kwestią bezpieczeństwa energetycznego w Islandii i Polsce,

  • podaje przykłady nowoczesnych rozwiązań w Islandii mających na celu ograniczenie zużycia paliw kopalnych i ocenia ich znaczenie w przyszłości.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem,

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Ściążko A., Energetyka odnawialna na Islandii, 2011: https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech‑article‑BSW1‑0082‑0011/content/partContents/4706bb21‑e986‑3ff4‑bfb6‑132c0c57b599 [dostęp: 24.01.2022].

Andrzejewski L. (red.), Przyrodnicze i społeczne uwarunkowania współczesnych krajobrazów Islandii, Wyd. UMK, Toruń 2011: https://core.ac.uk/download/pdf/214943910.pdf#page=67 [dostęp: 24.01.2022].

Hreinsson E. B., Renewable Energy Resources in Iceland – Environmental Policy and Economic Value, Nordic Conference on Production and Use of Renewable Energy, 2008: https://www.researchgate.net/profile/Egill_Hreinsson/publication/266021526_Renewable_Energy_Resources_in_Iceland_‑_Environmental_Policy_and_Economic_Value/links/5422facb0cf238c6ea6e2eee/Renewable‑Energy‑Resources‑in‑Iceland‑Environmental‑Policy‑and‑Economic‑Value.pdf [dostęp: 24.01.2022].

http://www.chronmyklimat.pl/wiadomosci/energetyka/islandia‑swiatowy‑lider‑oze [dostęp: 24.01.2022].

https://orkustofnun.is/gogn/os‑onnur‑rit/Orkutolur‑2018‑enska‑A4.pdf [dostęp: 24.01.2022].

https://orkustofnun.is/gogn/Talnaefni/OS‑2019‑T015‑01.pdf [dostęp: 24.01.2022].

https://ec.europa.eu/eurostat/web/energy/data/database [dostęp: 24.01.2022].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat energetyki odnawialnej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z częścią Przeczytaj niniejszego e‑materiału oraz wykonali w parach polecenia zawarte w tym bloku. Po zakończonej pracy chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują w formie schematu najważniejsze treści, które udało im się zapamiętać. Następuje także wspólna dyskusja nad odpowiedziami na polecenia z części Przeczytaj. Nauczyciel, korzystając z fragmentu tej części e‑materiału wyświetlonego na ekranie, wyjaśnia uczniom trudniejsze kwestie.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym nr 1 i wykonaniem poleceń (również w parach). Po zakończonym zadaniu chętni uczniowie przedstawiają na forum klasy swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (np. cztery lub osiem), w zależności od potrzeb i liczebności klasy. Prosi, żeby każda z grup zapoznała się z multimedium bazowym nr 2 i odpowiedziała na wyznaczone przez niego polecenia do tego materiału (polecenia zamieszczone są przy multimedium). Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Powołują się na odpowiednie elementy multimedium. Po wystąpieniu każdej z grup następuje wspólna dyskusja i wyjaśnienie trudniejszych treści przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie dzielą kartkę w zeszycie na trzy części. W pierwszej części zapisują trzy rzeczy, których się nauczyli, w drugiej - dwie rzeczy, które chcieliby poznać jeszcze lepiej, a w trzeciej - jedno pytanie, które chcieliby zadać. Chętni uczniowie prezentują swoje notatki na forum klasy. Następuje wśród uczniów próba odpowiedzi na postawione pytania.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Znajdź odpowiedź na nurtujące cię pytanie postawione w fazie podsumowującej - zredaguj notatkę w zeszycie.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedia bazowe mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także jako studium przypadku podczas omawiania zagadnień dotyczących energetyki.