Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Różnorodność tkanek zwierzęcych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz podział tkanek ze względu na ich budowę, funkcję, położenie i pochodzenie.
Rozróżnisz na zdjęciach mikroskopowych i schematach rodzaje tkanek nabłonkowych.
Wykażesz różnice między różnymi rodzajami tkanki mięśniowej i rozpoznasz je na zdjęciach mikroskopowych i schematach.
Wykażesz ogromną różnorodność tkanki łącznej.
Rozpoznasz elementy budowy tkanki nerwowej na preparacie mikroskopowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa pojęć;
rozsypanka.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
rozsypanka (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat tkanek zwierzęcych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu – mapa pojęć. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Uczniowie, korzystając z wiedzy zdobytej na wcześniejszych zajęciach oraz na podstawie tekstu z sekcji „Przeczytaj” niniejszego e‑materiału, z którym mieli się zapoznać przed lekcją, tworzą mapy pojęć odnoszące się do następujących zagadnień:
– grupa I i II – tkanka łączna;
– grupa III i IV – tkanka nerwowa, mięśniowa i nabłonkowa.
Podczas tworzenia map uczniowie nie mogą korzystać z e‑materiału ani innych źródeł.
Faza realizacyjna:
Praca z e‑materiałem. Uczniowie analizują mapę pojęć zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj” i weryfikują efekty swojej pracy. Po upływie wyznaczonego czasu wybrani przedstawiciele grup prezentują swoje mapy, opisując krótko cechy każdej z wymienionych tkanek. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje błędy.
Rozsypanka. Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i otrzymują rozsypankę (zob. materiały pomocnicze). Mają za zadanie połączyć zdjęcia przedstawiające tkanki z odpowiednią nazwą. Następnie każdy zespół formułuje trzy wnioski na temat związku budowy wybranych tkanek z ich funkcją. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Praca z drugim multimedium („Mapa myśli”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, co decyduje o podziale leukocytów na granulocyty i agranulocyty. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Faza podsumowująca:
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.