Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje liczbowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne przyporządkowania zbiorów liczbowych
rozróżnia te przyporządkowania, które są funkcjami
odróżnia przyporządkowania jednoznaczne od niejednoznacznych
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie funkcję liczbową
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przygotowanie prezentacji przypominającej definicję i sposób opisywania funkcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje przykłady przyporządkowań, a uczniowie określają, czy to jest funkcja.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie oglądają prezentację przygotowaną przez swoich kolegów. Jest ona wprowadzeniem do lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji Przeczytaj.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w większe grupy i porównują między sobą własne przemyślenia.
Uczniowie metodą burzy mózgów szukają odpowiedzi na pytanie: jakie funkcje nazywamy funkcjami liczbowymi? Weryfikują pomysły i formułują wnioski.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną, a następnie dyskutują o sposobach zapisu funkcji liczbowych.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych: Funkcja jest określona za pomocą opisu słownego:
Każdej liczbie całkowitej z przedziału funkcja przyporządkowuje różnicę wartości bezwzględnej tej liczby i liczby
.
a) Napisz wzór funkcji .
b) Podaj zbiór wartości funkcji .
c) Naszkicuj wykres tej funkcji.
Materiały pomocnicze:
Sposoby opisywania funkcji liczbowych
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialna uczniowie mogą przeanalizować przed lekcją, przygotować własną prezentację i przedstawić ją na forum klasy.