Autorka e‑materiału: Marta Hilgier

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Manners Don’t Cost Anything / Dobre maniery nic nie kosztują

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.8, III.4, V.1, V.3, V.8, VII.9, VII.11, IX.1, IX.2, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z zachowaniem i dobrymi manierami.

  2. Uczeń rozróżnia zachowania zgodne i niezgodne z polską etykietą.

  3. Uczeń umie opisać niezręczne zachowanie w powszechnych sytuacjach w różnych zakątkach świata.

  4. Uczeń potrafi wyjaśnić, jak zachowywać się kulturalnie w wybranych sytuacjach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza wiedzę na temat zwyczajów panujących w różnych krajach.

  2. Uczeń kształtuje świadomość w zakresie norm zachowania obowiązujących w Polsce.

  3. Uczeń kształtuje świadomość w zakresie różnic międzykulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. samoewaluacja

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie (e‑materiał), prosi uczniów o krótkie opisanie go i pyta: How is the girl feeling? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Good Manners in the World (Przeczytaj), a następnie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Czytają odpowiedzi i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie odczytują zdania i uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Nauczyciel prosi, by uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych porozmawiali o zasadach obowiązujących w Polsce: Make a list of manners typical for the Polish culture, in terms of:

  • table manners;

  • visiting people at home;

  • tipping.

Uczniowie rozmawiają. Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup podsumowują dyskusje, a nauczyciel nanosi pomysły na tablicę.

  1. Uczniowie, pracując w parach, porządkują wyrazy w Exercise 5 (Przeczytaj). Następnie chętne osoby tłumaczą zdania na język polski, zwracając szczególną uwagę na tłumaczenie zaimka you.

  2. Nauczyciel, według instrukcji w e‑materiale, podsumowuje zasadę użycia you bezosobowo, a następnie prosi uczniów, żeby indywidualnie uzupełnili Exercise 6 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę zagrają w Grę edukacyjną związaną z niegrzecznymi zachowaniami. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na podpis pod zdjęciem You can easily get in trouble when you misbehave” i prosi o przykłady zachowań oraz kłopotów do jakich mogą doprowadzić. Uczniowie dyskutują na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie grają w parach w grę edukacyjną, a następnie wykonują Exercise 2 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie przyglądają się Grze po raz drugi i wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby porozmawiali w grupach na temat: What are the rude behaviours that irritate you the most? Why? Uczniowie rozmawiają w grupach, a następnie dzielą się opiniami na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about good manners in Poland to a friend from England. In the email mention:

  • how you should treat older people;

  • what you should do when you visit a Polish person at home;

  • what time you should come for the meeting.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując słownictwo z Gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują krzyżówkę na 10–12 haseł wraz z definicjami. Na kolejnej lekcji każdy wymienia się krzyżówką z kolegą/koleżanką i rozwiązuje otrzymane zadanie.