Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Kreacja par cząstka - antycząstka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Anihilacja par cząstka - antycząstka”, „Zastosowanie zasad zachowania energii i pędu oraz zasady zachowania ładunku do analizy kreacji lub anihilacji pary elektron - pozyton” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie antymaterii, na przykładzie elektronu i pozytonu omawiając właściwości cząstki i jej antycząstki. Tłumaczy na czym polega kreacja pary elektron – pozyton, podkreślając, że muszą być przy tym spełnione podstawowe zasady zachowania. Uczniowie w grupach analizują zastosowanie zasady zachowania ładunku do procesu kreacji par. Następnie z pomocą nauczyciela konstruują równanie wyrażające zasadę zachowania energii, uwzględniając, że energia przekazana jądru jest pomijalnie mała. Uczniowie w grupach obliczają graniczną energię fotonu, który może spowodować kreacje par. Nauczyciel tłumaczy, że spełnienie zasady zachowania energii i pędu wymaga, aby w procesie kreacji brało udział trzecie ciało (jądro atomowe), które odbiera część pędu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 i 8 z zestawu ćwiczeń i następnie dyskutują wyniki na forum klasy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o kreacji par cząstka‑antycząstka uczniowie rozwiązują zadania: 1- 3 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |