Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Samouczek: Rola poezji i poety. Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Moja poezja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokonuje interpretacji wiersza Moja poezja Tadeusza Różewicza,
poznaje cechy wiersza charakterystyczne dla twórczości Różewicza,
analizuje pogląd Różewicza na temat śmierci poezji, sztuki oraz kultury w ogólności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Samouczek: Rola poezji i poety. Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Moja poezja”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z utworem Moja poezja. Uczniowie powinni go przeczytać i przygotować się do omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekstach, np. biograficznym i/lub historycznoliterackim.
Recytacja. Chętne lub wybrane osoby przygotowują głośne czytanie fragmentu prozy z e‑materiału: Moja poezja, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: prowadzący prosi uczniów o przypomnienie tła historycznego i ogólnych informacji na temat Tadeusza Różewicza i jego twórczości. Uczniowie wypowiadają się swobodnie. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podawane przez nich informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy.
Prowadzący prosi, by chętna osoba przeczytała wiersz Moja poezja z elementami interpretacji aktorskiej. Następnie pyta uczniów o ich wrażenia.
Nauczyciel informuje, że praca nad interpretacją wiersza Moja poezja będzie przebiegała w grupach. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły i przystępują do pierwszego etapu analizy: wykonują polecenia z sekcji „Samouczek cz. 1”. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.Drugi etap pracy, czyli wykonanie poleceń z sekcji „Samouczek cz. 2”, przebiega podobnie. Nauczyciel udziela wsparcia uczniom, jeśli jest potrzebne.
Faza podsumowująca:
Dyskusję podsumowującą pracę z tekstem nauczyciel rozpoczyna od pytania: jaka jest rola poety i poezji według Tadeusza Różewicza? Uczniowie dyskutują, a odpowiedź na pytanie zapisują w zeszytach.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać obie części samouczka do powtórki przed maturą.