Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Samouczek: Rola poezji i poety. Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Moja poezja

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Tworzenie wypowiedzi.
5. Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów o wyższym stopniu złożoności.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dokonuje interpretacji wiersza Moja poezja Tadeusza Różewicza,

  • poznaje cechy wiersza charakterystyczne dla twórczości Różewicza,

  • analizuje pogląd Różewicza na temat śmierci poezji, sztuki oraz kultury w ogólności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Samouczek: Rola poezji i poety. Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Moja poezja”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z utworem Moja poezja. Uczniowie powinni go przeczytać i przygotować się do omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekstach, np. biograficznym i/lub historycznoliterackim.

  2. Recytacja. Chętne lub wybrane osoby przygotowują głośne czytanie fragmentu prozy z e‑materiału: Moja poezja, z elementami aktorskiej interpretacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: prowadzący prosi uczniów o przypomnienie tła historycznego i ogólnych informacji na temat Tadeusza Różewicza i jego twórczości. Uczniowie wypowiadają się swobodnie. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podawane przez nich informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy.

  2. Prowadzący prosi, by chętna osoba przeczytała wiersz Moja poezja z elementami interpretacji aktorskiej. Następnie pyta uczniów o ich wrażenia.
    Nauczyciel informuje, że praca nad interpretacją wiersza Moja poezja będzie przebiegała w grupach. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły i przystępują do pierwszego etapu analizy: wykonują polecenia z sekcji „Samouczek cz. 1”. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

  3. Drugi etap pracy, czyli wykonanie poleceń z sekcji „Samouczek cz. 2”, przebiega podobnie. Nauczyciel udziela wsparcia uczniom, jeśli jest potrzebne.

Faza podsumowująca:

  1. Dyskusję podsumowującą pracę z tekstem nauczyciel rozpoczyna od pytania: jaka jest rola poety i poezji według Tadeusza Różewicza? Uczniowie dyskutują, a odpowiedź na pytanie zapisują w zeszytach.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.

Materiały pomocnicze:

  • Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.

  • Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać obie części samouczka do powtórki przed maturą.