Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Współczesna filozofia polityki: Nowa Lewica

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz założenia ideowe ruchu Nowej Lewicy i poglądy Herberta Marcusego.

  • Scharakteryzujesz zasady wyodrębnione przez Marcusego.

  • Zilustrujesz zasady Marcusego przykładami.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób krytyczne poglądy Marcusego funkcjonują w dzisiejszym ruchu oburzonych.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna założenia ideowe ruchu Nowej Lewicy i poglądy Herberta Marcusego;

  • scharakteryzuje zasady wyodrębnione przez Marcusego;

  • zilustruje zasady Marcusego przykładami;

  • przeanalizuje, w jaki sposób krytyczne poglądy Marcusego funkcjonują w dzisiejszym ruchu oburzonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • audiobook;

  • film;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Współczesna filozofia polityki: Nowa Lewica” uczestnikom zajęć. Uczniowie mają za zadanie przygotować przykład z życia ilustrujący zagadnienia związane z tematem lekcji.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby przedstawili przykłady przygotowane w ramach przygotowania do zajęć. Mogą się one stać przyczynkiem do zainicjowania dyskusji na temat współczesnych ruchów lewicowych.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.

  2. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Audiobook”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    - grupy 1 i 2 wykonują polecenie nr 1: Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie wskaż różnice między ruchem Nowej Lewicy a wcześniejszymi ugrupowaniami o charakterze lewicowym. Jaki główny czynnik je odróżnia?
    - grupy 3 i 4 wykonują polecenie nr 2: Dlaczego Henri Marcuse rozważa działalność Nowej Lewicy w kategorii porażki? Zanotuj jego argumenty.
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.

  3. **Praca z drugim multimedium.**Nauczyciel wyświetla wywiad z prof. Janem Hartmanem. Po zapoznaniu się z multimedium inicjuje dyskusję na temat: Jakie są współczesne problemy lewicy?

  4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z zakładki „Film edukacyjny”. Wskazane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.

  5. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli gromadzącą informacje o ruchach oburzonych na początku lat 10. XXI w, a następnie wykonują polecenie nr 2: Wyodrębnij przyczyny powstania tych ruchów. Czy można powiedzieć, że są one podobne?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. W jaki sposób w dzisiejszym ruchu oburzonych odnajdujemy poglądy Marcusego? Przygotuj krótką notkę na ten temat.

Materiały pomocnicze:

  • Tokarczyk R.A., Nowa lewica: rodowód, ruchy, ideologia, recepcja, Kraków 2010.

  • Traverso E., Lewicowa melancholia: marksizm, historia i pamięć, tłum. W. Gilewski, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.