Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Współczesna filozofia polityki: Nowa Lewica
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz założenia ideowe ruchu Nowej Lewicy i poglądy Herberta Marcusego.
Scharakteryzujesz zasady wyodrębnione przez Marcusego.
Zilustrujesz zasady Marcusego przykładami.
Przeanalizujesz, w jaki sposób krytyczne poglądy Marcusego funkcjonują w dzisiejszym ruchu oburzonych.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna założenia ideowe ruchu Nowej Lewicy i poglądy Herberta Marcusego;
scharakteryzuje zasady wyodrębnione przez Marcusego;
zilustruje zasady Marcusego przykładami;
przeanalizuje, w jaki sposób krytyczne poglądy Marcusego funkcjonują w dzisiejszym ruchu oburzonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
film;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Współczesna filozofia polityki: Nowa Lewica” uczestnikom zajęć. Uczniowie mają za zadanie przygotować przykład z życia ilustrujący zagadnienia związane z tematem lekcji.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby przedstawili przykłady przygotowane w ramach przygotowania do zajęć. Mogą się one stać przyczynkiem do zainicjowania dyskusji na temat współczesnych ruchów lewicowych.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność. Uczniowie indywidualnie zapisują pięć najważniejszych ich zdaniem kwestii poruszanych w tekście. Następnie w parach porównują swoje wybory. Nauczyciel prosi wybrane pary o podsumowanie swojej pracy.
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania części multimedium w sekcji „Audiobook”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
- grupy 1 i 2 wykonują polecenie nr 1: Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie wskaż różnice między ruchem Nowej Lewicy a wcześniejszymi ugrupowaniami o charakterze lewicowym. Jaki główny czynnik je odróżnia?
- grupy 3 i 4 wykonują polecenie nr 2: Dlaczego Henri Marcuse rozważa działalność Nowej Lewicy w kategorii porażki? Zanotuj jego argumenty.
Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału oraz odpowiedziami na zadane pytania. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.**Praca z drugim multimedium.**Nauczyciel wyświetla wywiad z prof. Janem Hartmanem. Po zapoznaniu się z multimedium inicjuje dyskusję na temat: Jakie są współczesne problemy lewicy?
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z zakładki „Film edukacyjny”. Wskazane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli gromadzącą informacje o ruchach oburzonych na początku lat 10. XXI w, a następnie wykonują polecenie nr 2: Wyodrębnij przyczyny powstania tych ruchów. Czy można powiedzieć, że są one podobne?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
W jaki sposób w dzisiejszym ruchu oburzonych odnajdujemy poglądy Marcusego? Przygotuj krótką notkę na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Tokarczyk R.A., Nowa lewica: rodowód, ruchy, ideologia, recepcja, Kraków 2010.
Traverso E., Lewicowa melancholia: marksizm, historia i pamięć, tłum. W. Gilewski, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.