| |
| |
| Szczególne własności wody. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; V. Termodynamika. Uczeń: 6) wymienia szczególne własności wody i ich konsekwencje dla życia na Ziemi; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VI. Termodynamika. Uczeń: 8) wymienia szczególne własności wody i ich konsekwencje dla życia na Ziemi. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje budowę cząsteczki wody.
wyjaśnia, czym są wiązania wodorowe.
zna przebieg zależności gęstości wody od temperatury
wyjaśnia, dlaczego jeziora nie zamarzają zimą do dna.
wyjaśnia, dlaczego w pobliżu morza jest łagodniejszy klimat niż w głębi lądu.
opisuje, jaki wpływ na klimat ma parowanie i skraplanie wody.
analizuje zmianę temperatury wody i skał, gdy pobrana zostanie przez nie taka sama ilość energii.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
| - wykład informacyjny, - pokaz multimedialny, - analiza pomysłów. |
| - praca w grupach, - praca indywidualna. |
| komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
| e‑materiały: „Woda z punktu widzenia mikroświata”, „Dlaczego lód pływa po wodzie?”, „Przemiany fazowe wody”, „Jakie konsekwencje dla życia na Ziemi ma woda?”. |
|
|
- Wprowadzenie zgodnie z treścią we wprowadzeniu. - Odwołanie do wiedzy uczniów o powszechnym występowaniu wody i jej znaczenia dla życia. |
|
- Nauczyciel podaje budowę cząsteczki wody i objaśnia krótko fakt istnienia wiązań wodorowych. Omawia rozszerzalność cieplną większości substancji i porównuje z rozszerzalnością wody. - Uczniowie wyciągają wniosek, jak woda zamarza: od góry, czy od dołu. - Nauczyciel podaje wartość ciepła właściwego wody i dla porównania kilku innych występujących w przyrodzie substancji (piasek, skały). - Uczniowie obliczają, o ile wzrośnie temperatura wody i skały, gdy każdej z tych substancji pobierze ciepło . Na tej podstawie uczniowie wyciągają wnioski o wpływie oceanów i mórz na klimat. Nauczyciel wyjaśnia proces parowania i skraplania wody, podając wartość jej ciepła parowania. - Uczniowie w dyskusji zgłaszają pomysły, jak parowanie i skraplanie wody wpływa na temperaturę otoczenia. - Uczniowie oglądają grafikę interaktywną, odpowiadają na zadane w niej pytanie i wykonują obliczenia (w tym dodatkowo ćwiczenie 8 z zestawu). |
|
Uczniowie zgłaszają pomysły, jak wyglądałaby Ziemia, gdyby własności wody nie różniły się od własności innych substancji i czy możliwe byłoby wtedy życie na Ziemi. |
|
W celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji: zadania 1‑4 obowiązkowo, do wyboru jedno z zadań 5‑7. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafika interaktywna może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |