Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Jednowymiarowe systemy kodowania danych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) objaśnia konsekwencje wykluczenia i pozytywne aspekty włączenia cyfrowego; przedstawia korzyści, jakie przynosi informatyka i technologia komputerowa osobom o specjalnych potrzebach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz jednowymiarowy system kodowania danych.

  • Dostrzeżesz codzienne sytuacje, w których masz do czynienia z różnymi metodami jednowymiarowego kodowania danych.

  • Powiążesz binarny (zero‑jedynkowy) charakter działania komputerów z zasadami kodowania w kodzie Morse'a.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed lekcją zapoznają się z e‑materiałem.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie intuicyjnie charakteryzują kody jedno- i wielowymiarowe. Starają się podać zastosowania jednych i drugich. Wyliczają najważniejsze podobieństwa i różnice. W razie konieczności nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  3. Rozpoznawanie wiedzy uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół ma za zadanie przygotować prezentację dot. nietypowego projektu wykorzystania kodów jednowymiarowych.

  2. Uczniowie logują się na platformie na swoich telefonach. Nauczyciel udostępnia utworzony nowy dokument składający się z pytań jednokrotnego wyboru. Każda grupa to osobne pytanie. Warianty odpowiedzi to 100, 50, 10, 0. Każdy uczeń decyduje, jakiego wsparcia udzieliłby na realizację projektu na platformie crowdfundingowej

  3. Nauczyciel prezentuje wyniki na tablicy. Zwycięski zespół może otrzymać oceny cząstkowe.

  4. Wybrani lub chętni uczniowie uzasadniają swoje wybory.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne:

  • Audiobook może zostać wykorzystany jako zaproszenie do dyskusji na temat szyfrowania wiadomości w kontekście jego użyteczności w sytuacjach kryzysowych.