Autorki e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Determines Our Health? / Co wpływa na nasze zdrowie?

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Poziom nauczania: rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.11, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.6, V.6, V.12, VIII.2, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XI, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z czynnikami społecznymi mającymi wpływ na nasze zdrowie.

  2. Uczeń potrafi napisać list do władz swojego miasta na temat wpływu czynników społecznych na zdrowie lokalnej społeczności, w którym prosi o podjęcie kroków w celu ulepszenia jednego z tych czynników.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z czynnikami społecznymi mającymi wpływ na zdrowie.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wpływu czynników społecznych na zdrowie ludzi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What are the three basic factors that influence your health? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie tworzą w parach własne konteksty dla użycia poszczególnych idiomów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach trzyosobowych (uczeń A, uczeń B, uczeń C). Każdy z uczniów zapoznaje się z dwoma akapitami tekstu Social Determinants Of Health (np: akapity A/B, C/D, E/F). Uczniowie wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo przy pomocy słownika. W swoich grupach streszczają kolegom/koleżankom fragmenty tekstu, które przeczytali. Po czym na forum klasy relacjonują najważniejsze informacje na temat każdego fragmentu tekstu uzyskane od kolegów/koleżanek. Dla zachowania porządku nauczyciel może zapytać: What did you learn from your partners about paragraph: A/B/C, etc?

  2. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy; uzasadniają je, odwołując się do tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 6 (Przeczytaj). Najpierw wyszukują w tekście słownictwo przydatne do odpowiedzi na poszczególne pytania, po czym przystępują do realizacji zadania, używając wybranych przez siebie wyrażeń. Dodatkowo mogą na forum klasy podzielić się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba realizuje zadanie na tablicy. Dodatkowo uczniowie mogą zapoznać się z przykładowymi zdaniami (np. w słownikach dostępnych online), w których użyte są wyrażenia z zadania.

  7. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach. Mogą również ponownie wysłuchać nagrania i rozwinąć każdy z aspektów wymienionych w Exercise 2 o kilka dodatkowych informacji.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uzasadniają odpowiedź, odwołując się do treści nagrania.

  9. Przed wysłuchaniem nagrania uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Następnie, słuchając nagrania, sprawdzają odpowiedzi.

  10. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Ilustracja interaktywna). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują dwa zadania z Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się):

You have recently witnessed a problem in your local area. You think that something could be improved when it comes to social issues. Write a letter to the mayor of your town/city in which you describe the problem that you have witnessed/experienced and suggest ways of solving the problem.

Your letter should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze:

Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do udziału w konferencji prasowej na temat SDOH. Korzystają z informacji zawartych w ilustracji interaktywnej z e‑materiału. Planują swoje wystąpienia w roli dziennikarzy (układają pytania do ekspertów) oraz ekspertów (przyswajają informacje z ilustracji). Na kolejnej lekcji ma miejsce konferencja prasowa; nauczyciel losowo przydziela uczniom rolę dziennikarza lub eksperta.