Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Paulina Rosiak

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Podział gleb ze względu na odczyn pH

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza. Uczeń:

1) rozpoznaje typ gleby i wnioskuje o przebiegu procesu glebotwórczego na podstawie obserwacji profilu glebowego podczas zajęć w terenie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje typy odczynów pH gleb,

  • analizuje podział gleb ze względu na odczyn pH,

  • określa odczyn gleby na podstawie przeprowadzonych badań,

  • wymienia podział gleb ze względu na odczyn pH,

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące odczyn pH gleb,

  • analizuje wyniki doświadczenia.

Strategie nauczania: IBSE

Metody nauczania: metoda problemowa, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć: praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu, kolekcja minerałów

Materiały pomocnicze

Literatura i zasoby internetowe:

  • Bednarek W., Lipiński W., Kationy wymienne w glebie poddanej oddziaływaniu zróżnicowanego nawożenia mineralnego, „Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych”, t. 456, 1998.

  • Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa 1995.

  • Filipek T., Przyrodnicze i antropogeniczne przyczyny oraz skutki zakwaszenia gleb, „Nawozy i Nawożenie” t. 3, 2001.

  • Strona internetowa Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach: www.iung.pulawy.pl, [online], dostępny w internecie: http://www.iung.pulawy.pl.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Nauczyciel prezentuje kolekcję minerałów. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie nazw pokazywanych minerałów. Następnie wspólnie z uczniami tworzy definicję słowa „gleba”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią „Przeczytaj”, a następnie zadaje pytania: „czym jest odczyn gleby?”, „jakie są typy gleb ze względu na odczyn pH?”.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na niewielkie grupy. Uczniowie poddają dyskusji zaprojektowane przez siebie doświadczenia badające odczyn pH próbki gleb. Następnie planują wspólne przeprowadzenie eksperymentu.

  • Uczniowie pracując w grupach, przeprowadzają zaplanowane doświadczenie w wirtualnym laboratorium. Zapisują hipotezę, swoje obserwacje, wyniki i wnioski. Na podstawie klucza odpowiedzi weryfikują poprawność przeprowadzonego eksperymentu. Liderzy grup przedstawiają wyniki zespołowej pracy. Nauczyciel ocenia je i omawia konieczne do wprowadzenia zmiany.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania kontrolne, aby sprawdzić stopień opanowania materiału przez uczniów.

Praca domowa

Na podstawie dostępnych źródeł wypisz regiony Polski, w których występują gleby o pH niższym od 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Wirtualne laboratorium stwarza uczniowi możliwość upodobnienia procesu uczenia się i konstruowania wiedzy do przebiegu badania naukowego. Multimedium to można wykorzystać nie tylko w fazie realizacyjnej lekcji, ale także w fazie wstępnej, traktując je jako wprowadzenie do tematu lekcji.