Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy numeryczne i przybliżone – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Powtórzysz informacje dotyczące metody bisekcji.
Przeanalizujesz zapisane za pomocą pseudokodu rozwiązania zadań dotyczących przybliżania drogi opisanej przy użyciu funkcji matematycznej.
Rozwiążesz zadania w wybranym języku programowania, korzystając z wiedzy o algorytmach numerycznych i przybliżonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczące algorytmów numerycznych i przybliżonych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy numeryczne i przybliżone – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” dotyczącymi programowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie potrzeby prosi chętną lub wybraną osobę o przypomnienie najważniejszych informacji związanych z algorytmami numerycznymi i przybliżonymi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej rozwiązanie przykładowego zadania typu maturalnego – Podróż pociągiem.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z rozwiązaniem zadania typu maturalnego – Trasy morskie. Następnie indywidualnie piszą program w wybranym języku programowania, który wyznaczy punkt przecięcia dwóch podanych w zadaniu funkcji zgodnie z podanymi założeniami, a następnie wypisze jego współrzędne. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Ćwiczenia umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”, pisząc program w wybranym języku programowania. Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną grupą programująca w tym samym języku.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują zadania 1.1 i 1.2 z sekcji „Przeczytaj” w postaci programów w języku C++, Java lub Python.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Schemat interaktywny”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.