Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Buddyzm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna biografię Siddhartha (Buddy);
dokonuje analizy wybranych fragmentów tekstów Buddy i na ich podstawie określa podstawy buddyzmu;
rekonstruuje najważniejsze założenia buddyzmu;
poprawnie posługuje się najważniejszymi pojęciami buddyjskimi w różnych kontekstach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drama;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Buddyzm”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z biografią Buddy z zakładki „Przeczytaj” i na jej podstawie przygotowanie kolażu/mema/plakatu dotyczącego życia myśliciela.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Jeśli jest taka potrzeba, wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie. Dyskusja.
Faza realizacyjna:
Drama. Uczniowie dzielą się na cztery zespoły. Następnie nauczyciel informuje, że w dalszej pracy będą wykorzystywać metodę dramy w odniesieniu do tematu lekcji, ilustrując problemy:
– grupa 1.: Pierwsza szlachetna prawda o cierpieniu;
– grupa 2.: Druga szlachetna prawda o przyczynie cierpienia;
– grupa 3.: Trzecia szlachetna prawda o ustaniu cierpienia;
– grupa 4.: Czwarta szlachetna prawda o ścieżce prowadzącej do ustania cierpienia.
Uczniowie mają za zadanie przygotować krótkie scenki z życia codziennego odwołujące się do podanych prawd. Jeden z członków grupy wciela się w rolę Buddy i komentując wydarzenia, tłumaczy pozostałym uczniom podstawy swoich założeń. Nauczyciel wyznacza ramy czasowe na przygotowanie, po którym następuje odegranie wybranych ról. Na koniec następuje podsumowanie przez nauczyciela oraz w razie potrzeby uzupełnienie przedstawianych informacji.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, a następnie czyta polecenie 1.:
– Opisz, na czym polega prawo uwarunkowania, korzystając z przykładów i doświadczeń z własnego życia.
Uczniowie przygotowują odpowiedzi indywidualnie, po czym wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki pracy. Następnie przechodzą do pracy z poleceniem nr 2:
– Podzielcie się na dwa zespoły. Grupa pierwsza próbuje obalić działanie prawa uwarunkowania, a grupa druga odpiera te zarzuty, posługując się argumentami z lekcji. Zapiszcie poniżej argumenty, którymi się posługiwały obie drużyny.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie poszukali nawiązań do buddyzmu w myśli europejskiej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie rozwiązać zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Chętni uczniowie rozwiązują również zadanie 7.
Materiały pomocnicze:
Stankiewicz P., Stoicyzm i buddyzm zen. Sześć podobieństw i sześć różnic, Edukacja Filozoficzna 54 (2012): 135‑148.
Sieradzan J., Derrida a buddyzm, „IDEA. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych”, 1.XXIII (2011): 171‑213.
Zapart J. „Buddyzm krytyczny” w wymiarze społecznym, filozoficznym i metodologicznym II., “The Polish Journal of the Arts and Culture” 6 (3/2013), s. 177‑193
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.