Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Buddyzm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
1. Koncepcje uprawiania filozofii. Uczeń rozróżnia i charakteryzuje następujące koncepcje filozofii:
2) koncepcja pozytywistyczna (w tym neopozytywistyczna) – syntetyzowanie wyników nauk szczegółowych lub ustalanie założeń i metod nauk;
3) koncepcja analityczna – analizowanie podstawowych pojęć wiedzy naukowej i pozanaukowej;
4) koncepcja egzystencjalna – wartościujące opisywanie granicznych sytuacji życia ludzkiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna biografię Siddhartha (Buddy);

  • dokonuje analizy wybranych fragmentów tekstów Buddy i na ich podstawie określa podstawy buddyzmu;

  • rekonstruuje najważniejsze założenia buddyzmu;

  • poprawnie posługuje się najważniejszymi pojęciami buddyjskimi w różnych kontekstach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • drama;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Buddyzm”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z biografią Buddy z zakładki „Przeczytaj” i na jej podstawie przygotowanie kolażu/mema/plakatu dotyczącego życia myśliciela.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, zwracając uwagę na to, kto wykonał zadane ćwiczenie. Jeśli jest taka potrzeba, wybrany uczeń uzasadnia swoje rozwiązanie. Dyskusja.

Faza realizacyjna:

  1. Drama. Uczniowie dzielą się na cztery zespoły. Następnie nauczyciel informuje, że w dalszej pracy będą wykorzystywać metodę dramy w odniesieniu do tematu lekcji, ilustrując problemy:
    – grupa 1.: Pierwsza szlachetna prawda o cierpieniu;
    – grupa 2.: Druga szlachetna prawda o przyczynie cierpienia;
    – grupa 3.: Trzecia szlachetna prawda o ustaniu cierpienia;
    – grupa 4.: Czwarta szlachetna prawda o ścieżce prowadzącej do ustania cierpienia.
    Uczniowie mają za zadanie przygotować krótkie scenki z życia codziennego odwołujące się do podanych prawd. Jeden z członków grupy wciela się w rolę Buddy i komentując wydarzenia, tłumaczy pozostałym uczniom podstawy swoich założeń. Nauczyciel wyznacza ramy czasowe na przygotowanie, po którym następuje odegranie wybranych ról. Na koniec następuje podsumowanie przez nauczyciela oraz w razie potrzeby uzupełnienie przedstawianych informacji.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, a następnie czyta polecenie 1.:
    Opisz, na czym polega prawo uwarunkowania, korzystając z przykładów i doświadczeń z własnego życia.
    Uczniowie przygotowują odpowiedzi indywidualnie, po czym wspólnie z nauczycielem omawiają wyniki pracy. Następnie przechodzą do pracy z poleceniem nr 2:
    Podzielcie się na dwa zespoły. Grupa pierwsza próbuje obalić działanie prawa uwarunkowania, a grupa druga odpiera te zarzuty, posługując się argumentami z lekcji. Zapiszcie poniżej argumenty, którymi się posługiwały obie drużyny.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie poszukali nawiązań do buddyzmu w myśli europejskiej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie rozwiązać zadania z sekcji „Sprawdź się”.
    Chętni uczniowie rozwiązują również zadanie 7.

Materiały pomocnicze:

  • Stankiewicz P., Stoicyzm i buddyzm zen. Sześć podobieństw i sześć różnic, Edukacja Filozoficzna 54 (2012): 135‑148.

  • Sieradzan J., Derrida a buddyzm, „IDEA. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych”, 1.XXIII (2011): 171‑213.

  • Zapart J. „Buddyzm krytyczny” w wymiarze społecznym, filozoficznym i metodologicznym II., “The Polish Journal of the Arts and Culture” 6 (3/2013), s. 177‑193

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.