Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Gabriel Narutowicz. Ich prezydent?

Grupa docelowa

szkoła ponadgimnazjalna / kl. 8 szkoła podstawowa

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń charakteryzuje ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

    ,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, kim był Gabriel Narutowicz,

  • opisuje okoliczności wyboru pierwszego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

  • omawia polityczne i społeczne reakcje na wybór Narutowicza na prezydenta,

  • przedstawia okoliczności zamachu na prezydenta.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja, ranking diamentowy;

  • metody podające: rozmowa nauczająca, wykład;

  • metody praktyczne: praca z tekstem źródłowym.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat lekcji i cele zgodne z podstawą programową.

Nauczyciel w krótkim wykładzie przypomina okoliczności, w jakich doszło do odzyskania niepodległości przez Polskę.

Faza realizacyjna:

W celu przedstawienia sytuacji politycznej i społecznej panującej w Polsce w przededniu wyborów prezydenckich, nauczyciel wyświetla fragment filmu (sceny 1–5). Przed projekcją filmu poleca uczniom aby zwrócili uwagę na to:

  1. Jakie siły polityczne rywalizowały o władzę w Polsce?

  2. Jakie były źródła tego konfliktu?

  3. Jaki kształt ustrojowy przybrało nowe państwo polskie oraz jakie czynniki zadecydowały o przyjętych rozwiązaniach?

Po projekcji filmu uczniowie odpowiadają na pytania wcześniej zadane. Nauczyciel zwraca uwagę, że po krótkim okresie współpracy różnych sił politycznych będących wynikiem zagrożenia zewnętrznego, (wojna z bolszewicką Rosją) nastał okres silnej polaryzacji politycznej w społeczeństwie polskim. Był on wynikiem prób przeforsowania własnej wizji kształtu Polski przez dwa wrogie sobie ugrupowania: obóz narodowy i obóz skupiony wokół Józefa Piłsudskiego. Nie zawsze w tej rywalizacji górę brały interesy państwa.

W kolejnej części lekcji nauczyciel omawia okoliczności, w jakich doszło do wyboru pierwszego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Wykład uzupełnia projekcją filmu (sceny 7–10). Nauczyciel zwraca uwagę na mechanizm, który doprowadził do tego, że z mało medialnej osoby, która nie posiadała wrogów, Narutowicz po wyborze na prezydenta, niemal natychmiast, stał się jednym z najbardziej znienawidzonych polityków w Polsce.

Następnie pyta o przyczyny, które doprowadziły do takiego stanu rzeczy. Odpowiedzi uczniów ukierunkowuje w taki sposób, aby dostrzegli, że nie osoba Narutowicza sama w sobie stała się problemem, ale to, że został on wybrany przez mniejszości narodowe. To był czynnik, który spowodował zogniskowanie się w tym polityki wszystkich demonów gnębiących ówczesne społeczeństwo polskie.

Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i – odwołując się do ich wiedzy na temat najważniejszych punktów programów politycznych obozu endecji i obozu socjalistycznego – proponuje sporządzenie „sumy wszystkich grzechów i strachów”, którymi obarczono Narutowicza. W tym celu uczniowie wykorzystują technikę rankingu diamentowego.

Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup odczytują przygotowane listy.

W kolejnej części lekcji uczniowie oglądają ostatni fragment filmu. Nauczyciel poleca uczniom zwrócić uwagę na okoliczności rozpoczęcia nagonki na prezydenta, jej przebieg i wreszcie tragiczny efekt końcowy.

Nauczyciel zadaje pytania:

  1. Dlaczego nie zadziałały mechanizmy demokracji?

  2. A może demokracja zadziałała dobrze, a problem był gdzie indziej?

Uczniowie angażują się w dyskusję dotyczącą granic walki politycznej w państwie demokratycznym i czynników, które prowadzą do ich przekroczenia.

Po zakończeniu dyskusji uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 1 do nr 5) utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Dalszą część lekcji nauczyciel rozpoczyna, odczytując fragmenty artykułu Ich prezydent, a następnie zadaje pytania:

  1. Jak rozumieć sformułowanie „Ich prezydent”?

  2. Jak na podstawie tego tytułu prasowego oceniacie dojrzałość polityczną społeczeństwa polskiego?

Uczniowie udzielają odpowiedzi i w swobodnej rozmowie wypowiadają się na temat dojrzałości politycznej polskiego społeczeństwa.

W podsumowaniu tej części lekcji uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 6 do nr 8) utrwalające wiadomości, zdobyte w trakcie oglądania filmu. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel pyta uczniów o podobieństwa i różnice między sytuacją polityczną w Polsce w 1922 roku, a Polską współczesną.

Po zakończeniu dyskusji uczniowie rozwiązują zadania interaktywne (od nr 9 do nr 10) odnoszące się do zapisów w konstytucjach polskich na temat wyboru głowy państwa. Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie i na zajęciach. Kieruje rozmową w taki sposób aby uczniowie sparafrazowali cele szczegółowe lekcji.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, wykorzystując do tego ostatnią stronę Podsumowanie.

1

Praca domowa

Sporządź dekalog zasad odnoszących się do postępowania polityków, w którym zawrzesz najważniejsze zasady prowadzenia walki politycznej i wskażesz zagrożenia, jakie może spowodować ich złamanie.

meec6971c98f22ae8_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

Gabriel Narutowicz. Ich Prezydent?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Walka o kształt polityczny państwa polskiego. Konstytucja marcowa

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, szkoła popnadgimnazjalna

Podstawa programowa

2. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:

4) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie

konstytucji marcowej 1921 r.;

5. Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce. Uczeń:

2) porównuje główne postanowienia konstytucji marcowej 1921 r. i konstytucji kwietniowej 1935 r.;

Nowa podstawa programowa

XXIX. II Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Uczeń:

2) charakteryzuje ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z1921r.;

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym 

4) umiejętność uczenia się 

5) kompetencje społeczne i obywatelskie 

7) świadomość i ekspresja kulturalna

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • porządkuje i synchronizuje wydarzenia z dziejów ojczystych;

  • dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów historycznych;

  • analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epoki i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego;

  • dostrzega problem i buduje argumentację.