Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.3.7
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wozu braucht man Schulregeln?/Do czego są potrzebne zasady szkolne?
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania oraz formułowania reguł i zasad dotyczących zachowania się w szkole.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podaje przykłady reguł obowiązujących w szkole;
wyjaśnia rolę zasad w życiu;
formułuje propozycje własnych zasad dotyczących funkcjonowania w grupie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody, techniki i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
aktywizująca: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, dyskusja dydaktyczna;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw zadań interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat reguł szkolnych, a następnie prosi uczniów o podanie przykładów zasad regulaminu szkolnego. Uczniowie zapisują swoje propozycje na kartkach i zawieszają na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów: Wozu braucht man Schulregeln? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy.
Uczniowie czytają tekst Wozu braucht man eigentlich Regeln in der Schule? W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel wyświelta na tablicy kilka pojęć z tekstu, np. Respekt, Fairnes, Akzeptanz, Achtung, Vertrauen, Freiheit, Grundlage, Gerechtigkeit, Beziehungen i pyta uczniów: Was bedeuten diese Begriffe? Welche Informationen aus dem Text verbindet ihr damit? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑4 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem, łącząc synonimy, antonimy, uzupełniając zdania.
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli obrazki katalogu interaktywnego i przygotowali do każdego obrazka własną propozycję reguły szkolnej. Nauczyciel rozpoczyna wypowiedź, odnosząc się do slajdu nr 1 i mówi: Man soll höflich und freundlich sein. Następnie prosi uczniów o podanie propozycji do kolejnych slajdów.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, a następnie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Katalog interaktywny. Uczniowie dopasowują opisy do reguł szkolnych, porządkują informacje, uzupełniają wypowiedzi.
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Każda grupa losuje jeden z regulaminów do przygotowania (np. regulamin klasowy, regulamin pracowni informatycznej, regulamin sali gimnastycznej). Uczniowie przygotowują punkty regulaminu w języku niemieckim. Następnie grupy wymieniają się swoimi regulaminami i dopisują kolejne punkty. Na koniec regulaminy wracają do grup. Każda grupa prezentuje swój regulamin na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają o zasadach i regułach obowiązujących w ich szkole i opisują je. Każdy uczeń wybiera jeden z punktów regulaminu szkolnego i wypowiada się na temat tego punktu. Dodaje również informację, jaki punkt dopisałby do regulaminu. Nauczyciel może do tego wykorzystać Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Praca domowa
Uczeń pisze wiadomość e‑mail do przyjaciela, w której opisuje zasady panujące w swojej nowej szkole (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, inspiracja, zachęta do dyskusji. Uczniowie opisują zdjęcia w katalogu interaktywnym.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), baza leksykalna ułatwiająca wykonywanie ćwiczeń. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, każda z grup przygotowuje argumenty do wypowiedzi na temat: Czy zasady są w życiu potrzebne? Grupy losują, która przygotowuje argumenty za zasadami, a która przeciw zasadom. Po stworzeniu listy argumentów, nauczyciel wciela się w rolę moderatora, uczniowie wymieniają się argumentami na temat zasad, które obowiązują w życiu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują pytania do quizu ze znajomości regulaminu szkolnego, na następnych zajęciach lekcyjnych zostanie przeprowadzony konkurs drużynowy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0