Dla nauczyciela
Numer materiału: 3.1.9.5
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Pech im Spiel, Glück in der Liebe. Aberglauben interkulturell / Kto nie ma szczęścia w kartach, ten ma szczęście w miłości. Przesądy międzykulturowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania, informowania i wypowiadania się na temat przesądów w różnych kulturach na świecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podsumowuje wyniki ankiety na temat praktykowania przesądów,
podaje przykłady osobliwych i ciekawych przesądów w innych krajach,
wyjaśnia koleżance, dlaczego nie warto być nadmiernie przesądnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;
sam decyduje, jakie informacje wyszuka do pracy domowej;
sam decyduje, które informacje przedstawić;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Metody i formy nauczania:
podająca: opis, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów;
praktyczna: metody aktywizujące: kula śnieżna, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
kartki z obrazkami (sroka, liczba 4, świnka, liczba 9, kominiarz, czterolistna koniczyna, liczba 13),
kartki/żetony przedstawiające buźki: uśmiechniętą, neutralną i smutną (liczba żetonów zależy od liczby osób w grupie).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Zanim nauczyciel zdradzi uczniom temat lekcji, informuje ich, że w trzech pudełkach ma zestaw małych karteczek/żetonów przedstawiających buźki: w pierwszym uśmiechnięte, w drugim neutralne i w trzecim smutne.
Następnie nauczyciel prezentuje uczniom po kolei siedem kartek z obrazkami (zaczynając od mniej charakterystycznych): sroka, liczba 4, świnka, liczba 9, kominiarz, czterolistna koniczyna, liczba 13.
Uczniowie podchodzą kolejno do prezentowanego obrazka i przyczepiają do niego wybrane buźki, w zależności od tego, jakie emocje w nich budzi. Nauczyciel powinien zwrócić uczniom uwagę, aby kierowali się pierwszym skojarzeniem.
Po wykonaniu zadania nauczyciel zadaje uczniom pytania: Warum empfindet ihr die Zahl 9/das vierblättriges Kleeblatt/den Schornsteinfeger … positiv/ negativ/neutral? Womit asoziiert ihr diese Symbole? Welche von ihnen bringen Glück/Pech?
Nauczyciel informuje uczniów, że każdy obrazek przedstawia symbole szczęścia i pecha w różnych krajach i to jest tematem dzisiejszej lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie prostego quizu na temat praktykowania przez nich przesądów i proponuje omówienie wyniku.
Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z katalogiem interaktywnym i zanotowania, co w danym kraju przynosi szczęście, a co pecha, oraz prosi o podanie ewentualnych wyjaśnień.
Następnie nauczyciel proponuje, aby uczniowie porównali swoje notatki najpierw w parach, a później w grupach czteroosobowych (metoda kuli śnieżnej).
Uczniowie prezentują wyniki pracy na forum, charakteryzując krótko przesądy w poszczególnych krajach, następnie wykonują ćwiczenia utrwalające słownictwo i struktury gramatyczne: rozwiązują krzyżówkę, uzupełniają zdania, łączą zdania, zaznaczają poprawne odpowiedzi (Aufgabe 2–6 w części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą e‑mail do przyjaciółki, w którym ją przekonują, dlaczego nie warto być nadmiernie przesądnym (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Następnie prezentują swoje e‑maile na forum klasy, nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania: Das hat mir heute zu denken gegeben … Zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się: tworzą wpis na blog na temat przesądów w dowolnie wybranym kraju. Uwaga: Polecenie można rozszerzyć, prosząc uczniów o przygotowanie prezentacji multimedialnych. Warto ustalić z uczniami listę interesujących krajów, tak aby się nie powtarzały.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: zaciekawienie uczniów obyczajami innych państw; nauczyciel przygotowuje opis obyczajów na kolorowych kartkach, na innych nazwy kraju, uczniowie starają się przyporządkować obyczaj do kraju;
w trakcie lekcji: wykorzystanie informacji na temat przesądów w różnych krajach podczas lekcji poświęconej zwyczajom i tradycjom; uczniowie wybierają jeden z obyczajów, który najbardziej ich zainteresował, zapoznają się z nim szczegółowo, prezentują go – jako eksperci danego obyczaju – reszcie klasy; nauczyciel może również zastosować technikę suwaka, w której to uczniowie stoją w dwóch rzędach twarzami do siebie i rozmawiają na temat przesądów, po określonym czasie uczniowie z jednego z rzędów przemieszczają się o jedno miejsce i rozmawiają na ten sam temat z inną osobą, rozmówców zmieniamy kilkakrotnie, uczniowie poznają w ten sposób opinie swoich koleżanek/kolegów oraz sami kilkakrotnie wypowiadają swoje zdanie;
po lekcji: podsumowanie informacji o zwyczajach i tradycjach niektórych państw; uczniowie mogą przygotować symbole, talizmany związane z przesądami, wyszukać dodatkowe informacje w Internecie, zaprezentować przesąd, który wydaje im się w jakimś sensie szczególny.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0