Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wzory kultury według koncepcji Ruth Benedict
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
12) wyjaśnia kwestię deformacji w postrzeganiu innych kultur na podstawie literatury (np. fragmentów pracy W pogoni za wyobrażeniami. Próba interpretacji polskiej literatury podróżniczej poświęconej Ameryce Łacińskiej Marcina F. Gawryckiego lub fragmentów pracy Wizerunek obcego. Kultury afrykańskie w relacjach Henryka Sienkiewicza, Mariana Brandysa i Marcina Kydryńskiego Haliny Witek).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia „antropologia”, „kultura”, „etnocentryzm”, „holizm kulturowy”;
charakteryzuje dionizyjskie i apollińskie typy kultur;
rozważa aktualność przemyśleń Ruth Benedict dla analizy współczesnych zjawisk społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy określenia: etnocentryzm, dyfuzja kulturowa, kultura w znaczeniu opisowym/wartościującym. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad znaczeniem każdego z nich, nauczyciel zapisuje przy każdym określeniu wymyślone przez uczniów hasła i skojarzenia, które mogą pomóc w wyjaśnieniu pojęć. Chętni/wybrani uczniowie formułują definicje.
2. Dyskusja. Czy wymienione zjawiska obecne są w naszym codziennym życiu? Uczniowie podają przykłady przejawów wymienionych zjawisk.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z pytaniami do audiobooka. Następnie słuchają nagrania i notują odpowiedzi. Po wysłuchaniu nagrania chętni/wybrani uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nagrania można wysłuchać dwukrotnie.
2. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja. Czy przesłanie Wzorów kultury jest wciąż aktualne prawie sto lat po pierwszym wydaniu? Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Praca domowa:
Etnocentryzm – ślepota współczesnych społeczeństw. Rozważ prawdziwość twierdzenia, uwzględniając przykłady z życia (programy informacyjne, artykuły prasowe), literatury i kinematografii.
Materiały pomocnicze:
Ruth Benedict, Wzory kultury, artefakt.arnev.net.
Michał Buchowski, O niebezpiecznym użyciu pojęcia kultura: przykład „kultury etnicznej”, Warszawa 2007.
Zofia Zaleska, Kanada: Wina, prawda i pojednanie, vogue.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być dla uczniów inspiracją do dyskusji na temat tego, czym jest antropologia i czy jej potrzebujemy oraz przygotowania wspólnej prezentacji multimedialnej.