Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Halloween Party! / Impreza halloweenowa!

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, I.14, II.5, III.4, III.6, V.1, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z obchodami Halloween.

  2. Uczeń opisuje, jak samodzielnie przygotować kostium na Halloween.

  3. Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym opowiada, co chce robić podczas Halloween oraz opisuje swój halloweenowy kostium.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat obchodów Halloween.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat Halloween.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z materiałem wideo, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach rozgrzewki uczniowie realizują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie jak największej liczby skojarzeń związanych z Halloween. Odpowiedzi padają w języku angielskim, ewentualnie po polsku – wówczas nauczyciel na bieżąco podaje angielskie odpowiedniki.

  2. Uczniowie czytają po kolei poszczególne akapity tekstu Trick or Treat, wyjaśniają niezrozumiałe wyrażenia przy pomocy słownika i ze wsparciem nauczyciela. Do każdego akapitu nauczyciel zadaje uczniom dwa–trzy pytania, żeby sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli treść.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie w parach realizują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną. Następnie uczniowie w parach, odwołując się do tekstu, przygotowują kilka szczegółów do każdego elementu poszczególnych kategorii. Dzielą się informacjami na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  8. Jako podsumowanie tej części lekcji uczniowie mogą przygotować np. mapę pojęć, w której umieszczą kluczowe informacje z tekstu wraz ze słownictwem. Mogą też przedstawić informacje z tekstu w innej formie graficznej.

  9. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2 (Film). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Film). Wykorzystując informacje zawarte w ćwiczeniu, układają zdania na temat Halloween. Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  12. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną. Następnie uczniowie układają zdania, w których wykorzystują nazwy ubrań i odpowiadające im ozdoby.

  13. Uczniowie realizują Exercise 5 (Film). Wybrana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  14. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Film). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Wskazane osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend is inviting you to their Halloween party. Write an email in which you:

  • tell him/her what Halloween activity you want to try;

  • describe your fancy‑dress costume;

  • inform him/her what food you can bring.

Sign as XYZ. Your email should be between 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do rozmowy na temat wykonania przebrania na Halloween. Wybierają jedną z dwóch możliwości (czarownica lub szkielet) i ustnie przygotowują dla kolegi/koleżanki instrukcję, w której wyjaśniają, w jaki sposób taki kostium wykonać. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach: uczeń A chce przygotować kostium i prosi ucznia B o pomoc. Uczeń B wyjaśnia krok po kroku, w jaki sposób przygotować dany strój. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Uczeń A zaczyna rozmowę: I want to make a Halloween costume. I don’t know how. Can you help me? Dodatkowe wyrażenia, które uczeń A może wykorzystać w rozmowie: What do I do next? Can you repeat? I don’t understand.