Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Faktoryzacja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przećwiczysz rozkład na czynniki pierwsze.
Przeanalizujesz algorytm rozkładu liczby na czynniki pierwsze.
Rozwiążesz zadania związane z liczbami złożonymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z fragmentem sekcji „Przeczytaj” dotyczącym sposobu rozkładu liczby na czynniki pierwsze.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Aplet”, wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1 „Uruchom aplet prezentujący kolejne etapy rozkładania liczby na czynniki pierwsze. Przetestuj jego działanie dla własnych przykładów liczbowych” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu. Chętny lub wybrany uczeń przedstawia wyniki obliczeń wynikających z przetestowania działania apletu dla własnych przykładów liczbowych i wyjaśnia, w jaki sposób rozwiązał zadanie. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność rozwiązań lub przedstawiają alternatywne sposoby.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Przeczytaj”, „Aplet”, „Sprawdź się” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.