Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne.
Wyjaśnisz, na czym polegają jajorodność, jajożyworodność i żyworodność.
Wymienisz zwierzęta, u których występuje jajorodność i jajożyworodność.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Chętni/wybrani uczniowie wyszukują dodatkowe materiały na temat zapłodnienia zewnętrznego i wewnętrznego, obejmujące ciekawostki oraz krótkie filmy dostępne w internecie przedstawiające różne rodzaje zapłodnienia, i przygotowują krótką prezentację.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czym różni się zapłodnienie zewnętrzne od wewnętrznego?”. Następnie prosi ich, by w ćwiczeniu nr 3 przyporządkowali nazwy przedstawicieli różnych gatunków zwierząt do rodzaju zapłodnienia, jaki je charakteryzuje, oraz podali po dwa przykłady innych zwierząt z każdej kategorii.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Grupy losują po trzy kartki z zagadnieniami (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem grup jest ułożenie pytań do wylosowanych zagadnień. Każda grupa zadaje pytania dla trzech pozostałych grup. Za poprawne udzielenie odpowiedzi grupa otrzymuje 1 punkt. Wygrywa grupa, która zdobędzie największą liczbę punktów.
Praca z grafiką interaktywną. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną udostępnioną przez nauczyciela. Prowadzący zajęcia prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, na czym polega jajożyworodność i dla jakich organizmów to zjawisko jest charakterystyczne. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – ocenić poprawność stwierdzenia, że gynandromorfia to zjawisko obserwowane jedynie wśród najniższych ewolucyjnie gromad królestwa zwierząt) i nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy – wymienić trzy wady rozmnażania się żaby trawnej), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach skonstruowali tabelę porównującą poznane rodzaje zapłodnienia. Grupy prezentują wykonane przez siebie tabele.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcjach dotyczących rozmnażania u zwierząt, m.in.: „Jajorodność, jajożyworodność i żyworodność”, „Rozmnażanie bezpłciowe zwierząt”.