Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik, Anna Olewińska‑Byliniak

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Book or an E‑book – That Is The Question / Książka czy e‑book? – oto jest pytanie

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.9, I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, V.5, V.6, V.8, VII.8, VII.14, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna i stosuje słownictwo dotyczące wad i zalet tradycyjnych książek oraz e‑booków.

  2. Uczeń potrafi omówić preferencje czytelnicze i podać tytuł swojej ulubionej książki.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail, w którym zachęca go/ją do używania czytnika e‑booków.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające wypowiadanie się na temat wad i zalet tradycyjnych książek oraz e‑booków.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wad i zalet tradycyjnych książek oraz e‑booków.

  3. Uczeń rozwija świadomość korzyści wynikających z czytania książek.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (film, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you enjoy reading?

  • How often do you read?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy: 37%, 28%, 7%, prosi o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu A Book, or an E‑Book – That Is The Question i znalezienie w tekście informacji, do których odnoszą się napisane na tablicy liczby. Uczniowie zapoznają się ze wskazanym fragmentem i odpowiadają na pytanie na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i starają się zapamiętać kilka informacji na temat każdego bohatera. Następnie na forum klasy opowiadają o każdej z postaci. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania, tak żeby umożliwić uczniom przekazanie jak największej liczby informacji.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, wskazując na konkretny fragment w tekście.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj).

  6. Uczniowie wykonują Exercise 5 – pytanie 2 i 3 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie odpowiadają na pytania w parach, po czym na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  7. Uczniowie w parach i/lub na forum klasy wykonują Exercise 1 (Film).

  8. Uczniowie oglądają film (Film), a następnie wykonują Exercise 23 (Film). Po sprawdzeniu odpowiedzi uczniowie wspólnie tworzą notatkę w Exercise 2 na temat wad i zalet papierowych książek i e‑booków. Wykorzystują elementy ze wszystkich kategorii. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na wykorzystanie spójników, takich jak and, also, but itd.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Chętne osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 1–5 oraz 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from London is going on a trip and doesn’t want to take any books with him. You want to encourage him/her to take an e‑reader with him/her. Write an email in which you:

  • ask if he/she wants to take an e‑reader with him/her;

  • write two advantages of using an e‑reader when travelling;

  • offer that you can recommend some of your favourite e‑books.

Write 50–120 words. Start like that: ,,Hi John! How are you?'' and end like that: ,,Love, XYZ''.

Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują się do odegrania ról na podstawie treści filmu: uczeń A jest zwolennikiem papierowych książek i krytykuje e‑booki, uczeń B prezentuje odwrotne podejście. Uczniowie opracowują argumenty na poparcie własnego stanowiska i obalenie zdania kolegi/koleżanki. Na kolejnej lekcji pracują w parach i odgrywają przydzielone im role.