Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Myślenie jako źródło pewności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje różne rodzaje myślenia: potoczne, naukowe, filozoficzne;
przygotowuje mapę myśli na temat rodzajów myślenia;
porównuje interpretacje pewności w myśleniu potocznym, naukowym i filozoficznym;
anlizuje kwestię pewności w różnych tekstach kultury;
dokonuje autowelaucji na zakończenie lekcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady). Następnie zapisuje na tablicy pytanie związane z tematem lekcji: Co odróżnia od siebie myślenie potoczne, myślenie naukowe i myślenie filozoficzne? W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłów.. Prowadzący wspólnie z uczniami porządkuje informacje zapisane na tablicy i układa z nich mapę myśli.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 1. Następnie ochotnicy prezentują rozwiązanie zadania.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest pewność w rozumowaniu. Następnie poleca im przejść do sekcji „Schemat” i zapoznać się z nim. Podczas tego zadania uczniowie mogą pytać nauczyciela o kwestie, które nie są dla nich wystarczająco jasne.
Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie nr 1 z sekcji „Schemat”. Wskazane osoby odczytują swoje odpowiedzi na forum klasy. Następnie w parach realizują ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”. Ochotnicy prezentują wyniki pracy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć nauczyciel prosi uczniów, żeby ponownie przyjrzeli się mapie myśli, przygotowanej na początku lekcji, i określili, jakie treści można byłoby na nią jeszcze wpisać.
Prowadzący prosi, żeby uczniowie dokończyli następujące zdania: Na dzisiejszej lekcji łatwe było dla mnie... oraz Na dzisiejszej lekcji pewną trudność sprawiło mi...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5.
Materiały pomocnicze:
Hołówka T., Myślenie potoczne: heterogeniczność zdrowego rozsądku, Warszawa 1986.
Argumentacja, myślenie, działanie, red. J. Maciaszek, R. Kleszcz, Łódź 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.