Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.5.5
Imię i nazwisko autora Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Haustiere sind Familienmitglieder/Zwierzęta domowe członkami rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat posiadania zwierząt domowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
potrafi uzupełnić dane zawarte w formularzu adopcyjnym zwierzaka ze schroniska,
wymienia argumenty przemawiające za adopcją zwierzaka ze schroniska,
udziela wskazówek dotyczących adopcji zwierząt ze schroniska.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje przy pomocy autentycznych materiałów językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody/techniki nauczania:
podająca – technika: praca z źródłem drukowanym;
eksponująca – techniki: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – technika: burza mózgów; metoda: diagram Ishikawy:
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
diagram Ishikawy,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów o swoich poszukiwaniach informacji na temat adopcji zwierząt ze schronisk. Nauczyciel przeglądał fora poświęcone tej tematyce i zauważył, że młodzi ludzie są bardzo otwarci na adopcję czworonożnego członka rodziny. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: Jak sądzą, czy rodzice podzielają entuzjazm swoich dzieci? Uczniowie dyskutują i wyrażają swoje własne przypuszczenia.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali listu Leonie (sekcja Przeczytaj – nauczyciel czyta list na głos), która chce adoptować psa i wywnioskowali z treści listu, jak na jej pomysł zareagowali rodzice.
Nauczyciel zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy. Po spisaniu nauczyciel proponuje, aby uczniowie pomogli Leonie przekonać rodziców do adopcji psa.
Nauczyciel wyświetla na tablicy schemat w postaci rybiego szkieletu (schemat Ishikawy) i w głowę ryby wpisuje problem Leonis Eltern wollen den Hund nicht adoptieren.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie rysują na kartce schemat rybiego szkieletu, czytają list Leonie i identyfikują czynniki, które mogą wpływać na postawę jej rodziców (praca w grupach 3‑osobowych). Uczniowie wpisują czynniki przy każdej ości ryby, następnie zastanawiają się nad tym, jak można pomóc przekonać rodziców Leonie i formułują dla niej rady.
Każda grupa prezentuje swoje propozycje rozwiązania problemu Leonie na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje działania poszczególnych grup i prosi o zapisanie wspólnych rozwiązań problemu, czyli spisania porad dla Leonie na tablicy. Uczniowie odczytują spisane na tablicy porady.
Uczniowie w grupach zapoznają się z ilustracją interaktywną, analizują każdy z punktów, wyjaśniają słownictwo oraz zwroty i zadają sobie wzajemnie pytania do każdego punktu. Wspólnie ustalają, które z pytań zapisują na karteczkach po to, aby zadać je grupie przeciwnej. Po zapoznaniu się z wszystkimi punktami ilustracji interaktywnej grupy zadają sobie pytania. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź zdobywają punkty. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i przydziela punkty.
Następnie uczniowie rozwiązują w tych samych grupach zadania do ilustracji interaktywnej.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wcielają się w role zwierząt znajdujących się w schronisku, każdy z nich wybiera zwierzę, jakim chciałby być, i opowiada o sobie tak, by zostać zaadoptowanym przez człowieka. Na zakończenie zajęć każda z osób w formie łańcuszka wypowiedzi udziela odpowiedzi na pytanie: Czy adoptowałbyś dane zwierzę ze schroniska? Uzasadnij.
Praca domowa
Uczniowie wypełniają formularz adopcyjny – Übung 3 w sekcji Przeczytaj lub Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: przygotowanie mapy skojarzeń do tematu Tiere – die besten Freunde des Menschen;
w trakcie lekcji: nauczyciel stwarza sytuację, w której należy argumentować za trzymaniem lub przeciw trzymaniu zwierząt w domu; dla przykładu wprowadza postać nastolatki, która chce adoptować psa, oraz postać ucznia, który wciela się w życie wolontariusza ze schroniska dla zwierząt i przedstawia argumenty za adopcją;
po lekcji: nauczyciel zachęca do wykorzystania słownictwa zawierającego nazwy zwierząt. Uczniowie tworzą krótkie opisy sytuacji, w których te zwroty są użyte. Wykonując ćwiczenie tego typu warto skorzystać z aplikacji Wakelet. Nauczyciel prezentuje karty ze zwrotami na przemian dwóm grupom, które mają za zadanie stworzyć z nimi prawidłowe zdania.
Wykaz źródeł:
Katarzyna Walkowska, Haustiere in Deutschland, [na podstawie:] statista.de.