Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Pijawki – pasożyty zewnętrzne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz w budowie pijawek cechy o znaczeniu adaptacyjnym do pasożytniczego trybu życia.
Wskażesz czynności życiowe pijawek przystosowujące je do pasożytniczego trybu życia.
Ocenisz wykorzystanie swoistych cech pijawek w medycynie.
Przedstawisz znaczenie pijawek w środowisku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyświetla grafikę w sekcji „Przeczytaj” przedstawiającą budowę pijawki i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by wskazali, czym różni się budowa ciała pijawek od budowy ciała pozostałych pierścienic.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi ich, by w formie plakatu uzupełnili opisy części ciała pijawki, dodając do nich informacje o pełnionych funkcjach.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Budowa układu pokarmowego pijawki”. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną wyświetloną przez nauczyciela i porównują z nią swoje plakaty. W razie potrzeby uzupełniają je. Następnie nauczyciel prosi podopiecznych, by pracując w parach, opisali przystosowania pijawek do pasożytniczego trybu życia. Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Grafika interaktywna” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (dotyczące hirudyny) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują mapę myśli przedstawiającą podział pijawek ze względu na budowę gardzieli i sposób odżywiania.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcji „Środowisko życia, budowa i czynności życiowe pierścienic”.