Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Korzyści płynące z energetyki jądrowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
16) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje korzyści i zagrożenia płynące z energetyki jądrowej;

  2. ocenia wpływ energetyki jądrowej na klimat i środowisko naturalne;

  3. wskazuje i ocenia argumenty przemawiające za i przeciw budowie elektrowni jądrowej w Polsce.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

burza mózgów

Formy zajęć:

praca w grupie

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza zagadnienie energetyki jądrowej w Polsce zarysowując historię polskiego programu jądrowego, zgodnie z fazą wprowadzającą e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, których zadaniem jest przeprowadzenie debaty nad sensownością budowy elektrowni jądrowej w Polsce. Pierwsza z grup ma za zadanie przed lekcją zapoznać się z tekstem oraz grafiką interaktywną z tego materiału. Druga grupa zapoznaje się z materiałem „Zagrożenia płynące z energetyki jądrowej”. Uczniom sprawnie władającym językiem angielskim można polecić dostępną w sieci lekturę uzupełniającą: Mark‑Tiele Westra, Simon Kuyvenhoven Energy, Powering Your World, FOM - institute for Plasma physics Rijnhuizen, the Netherlands, 2002. Pozostałym uczniom można polecić: https://www.ncbj.gov.pl/deis/materialy‑edukacyjne (broszury Energetyka jądrowa).
Uczniowie przeprowadzają rozmowę dotyczącą planów budowy elektrowni jądrowej w Polsce w formie debaty oksfordzkiej. Postawioną tezą jest stwierdzenie, że Polska powinna zbudować elektrownię jądrową.
Nauczyciel może moderować dyskusję tak, aby zostały poruszone najważniejsze wątki. Warto poświęć szczególną uwagę aspektom związanym z globalnym ociepleniem i koniecznością drastycznych redukcji emisji COIndeks dolny 2 oraz powierzchniami zajmowanymi przez różne typy elektrowni, zgodnie z tabelą w części „Warto przeczytać”. Drugim ważnym aspektem jest wpływ energetyki jądrowej na środowisko w kontekście odpadów z elektrowni oraz potencjalne ryzyko związane z awarią.

Faza podsumowująca:

Wzorem tradycyjnej formuły debaty oksfordzkiej uczniowie głosują za lub przeciw postawionej tezie. Nauczyciel ocenia przygotowanie uczniów i ich zrozumienie problemu.

Praca domowa:

Brak pracy domowej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów w czasie lekcji.